Ni-H
Moderator: ArcherBarry
-
- Berichten: 1
Ni-H
batterij van de lexus hybride
De EMK van een batterij is afhankelijk van de gebruikte metalen. Meestal is dit enkele volts. Bij de Lexus spreekt men over 8 cellen en een spanning van 650V. Indien we veronderstellen dat deze cellen in serie staan, dan spreken we over iets meer dan 80 V per cel. Iemand een idee hoe dit kan?
De EMK van een batterij is afhankelijk van de gebruikte metalen. Meestal is dit enkele volts. Bij de Lexus spreekt men over 8 cellen en een spanning van 650V. Indien we veronderstellen dat deze cellen in serie staan, dan spreken we over iets meer dan 80 V per cel. Iemand een idee hoe dit kan?
- Berichten: 6.853
Re: Ni-H
Ja, dat zeker. Maar zelfs een Li/F cel heeft bij normale concentraties slechts ca 6V potentiaal, en daar kan maximaal een paar keer 60mV bijkomen door concentratieverhoudingen.....Hiernaast wordt in dergelijke batterijen geen water gebruikt. Water is een beperkende factor in de maximale spanning die per cel opgewekt kan worden.
Het zou inderdaad over een groot aantal cellen in serie kunnen gaan. Waarschijnlijker lijkt het me dat er een DC/DC convertor wordt gebruikt om de gewenste spanning te maken.
edit: vergeet niet dat de spanning van de cel in eerste benadering evenredig is met de vrije energiewinst van de celreactie, gedeeld door het aantal elektronen in die reactie: 1V = 1 J/C dus 80V * 96484 C/mol = 8MJ/mol. Dat is wel wat veel voor een elektronenuitwisseling.