Ni-H

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Ni-H

Afbeelding batterij van de lexus hybride

De EMK van een batterij is afhankelijk van de gebruikte metalen. Meestal is dit enkele volts. Bij de Lexus spreekt men over 8 cellen en een spanning van 650V. Indien we veronderstellen dat deze cellen in serie staan, dan spreken we over iets meer dan 80 V per cel. Iemand een idee hoe dit kan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Ni-H

Vaak is een accu van zichzelf ook een serie van meerdere metaallagen.

Waarschijnlijk is wat zij dus een cel noemen van zichzelf al een serie van meerdere eenheden...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ni-H

Hiernaast wordt in dergelijke batterijen geen water gebruikt. Water is een beperkende factor in de maximale spanning die per cel opgewekt kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ni-H

Hiernaast wordt in dergelijke batterijen geen water gebruikt. Water is een beperkende factor in de maximale spanning die per cel opgewekt kan worden.
Ja, dat zeker. Maar zelfs een Li/F cel heeft bij normale concentraties slechts ca 6V potentiaal, en daar kan maximaal een paar keer 60mV bijkomen door concentratieverhoudingen.....

Het zou inderdaad over een groot aantal cellen in serie kunnen gaan. Waarschijnlijker lijkt het me dat er een DC/DC convertor wordt gebruikt om de gewenste spanning te maken.

edit: vergeet niet dat de spanning van de cel in eerste benadering evenredig is met de vrije energiewinst van de celreactie, gedeeld door het aantal elektronen in die reactie: 1V = 1 J/C dus 80V * 96484 C/mol = 8MJ/mol. Dat is wel wat veel voor een elektronenuitwisseling.

Reageer