Structuurformule van salicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 660

Structuurformule van salicylzuur

ik ben op zoek naar de structuur formule van salicylzuur ik heb er al een paar gevonden maar ze zijn allemaal anders :) . kan iemand mij vertellen welke de goede is of de goede posten.

mvg kevin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hier kan ik eventueel met photoshop het salicylzuur uitknippen

Afbeelding

hier kan ik eventueel met photoshop het salicylzuur uitknippen

Berichten: 74

Re: Structuurformule van salicylzuur

De benzeenring met zuurgroep en hydroxylgroep is acetylsalisylzuur. Trouwens er is toch geen verschil overal waar salicylzuur bijstaat is het juist lijkt me, alleen die eerste als je dacht dat dat salisylzuur was, dat is acetylsalisylzuur, of asprine zoals we zeggen.

Berichten: 660

Re: Structuurformule van salicylzuur

bij de derde staat salicylzuur + CH3-COOH hoort dat gedeelte achter plus dan ook nog bij salicylzuur ? want anders is het toch hetzelfde als de eerste ?

mvg kevin

Berichten: 74

Re: Structuurformule van salicylzuur

Nee, daar is een hydrolyse gebeurd, de naam die eronder staat hoort specifiek bij het molecule erboven.

Berichten: 660

Re: Structuurformule van salicylzuur

oke dus in feiten zou ik het tweede plaatje kunnen gebruiken als structuur formule van salicylzuur .. als ik het goed begrijp ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Structuurformule van salicylzuur

De benzeenring met zuurgroep en hydroxylgroep is acetylsalisylzuur.
Nee, dat is juist salicylzuur toch?? Acetylsalicylzuur is wat je ziet in de eerste structuurformule.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 660

Re: Structuurformule van salicylzuur

nu ben ik het even kwijt :) zouden jullie mischien de afbeelding kunnen overnemen die ik moet hebben ?

Berichten: 74

Re: Structuurformule van salicylzuur

vase schreef: De benzeenring met zuurgroep en hydroxylgroep is acetylsalisylzuur.
Nee, dat is juist salicylzuur toch?? Acetylsalicylzuur is wat je ziet in de eerste structuurformule.
ja uiteraard, sorry, een beetje verstrooid geweest

Berichten: 74

Re: Structuurformule van salicylzuur

oke dus in feiten zou ik het tweede plaatje kunnen gebruiken als structuur formule van salicylzuur .. als ik het goed begrijp ?
Ja het tweede plaatje is salicylzuur

Berichten: 660

Re: Structuurformule van salicylzuur

oke bedankt dan weet ik genoeg :) bedankt voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Structuurformule van salicylzuur

Je weet toch wel hoe een acetaatgroep eruitziet? En die er dus met je basisesterkennis vanaf denken en er een OH-groep voor in de plaats terugzetten. Veel plezier met je aspirinesynthese :)

Berichten: 660

Re: Structuurformule van salicylzuur

mijn aspirine synthese heb ik al uitgevoerd :) ik moet mijn profielwerkstuk woensdag inleveren en het is al ver af. maar ik wist dus niet hoe een acetaatgroep eruit ziet (nu wel :P . nu zie je maar weer hoeveel middelbare scholieren leren bij scheikunde ....

als iemand mijn pws wil lezen moet hij/zij het maar zeggen dan email ik het wel even. ik zet wel in mijn sig als het klaar is :P

mvg kevin

Reageer