bepalingsmethode nitraten en fosfaten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

bepalingsmethode nitraten en fosfaten

Beste mensen voor mijn profielwerkstuk moet ik proberen nitraten en fosfaten aan te tonen in een oplossing.

Ik weet geen enkele methode voor deze bepaling, ik heb hier wel wat dingen op het forum gezien maar het was allemaal nogal onduidelijk.

Ik kan wel gebruik maken van een aantal elektrische apparaten op school. Bijvoorbeeld een colorimeter daarvan is al een soort van bepaling behandelt op dit forum maar ik weet niet precies hoe dit moet.

Kan iemand mij helpen,

alvast bedankt.

Vinnie :)

Berichten: 60

Re: bepalingsmethode nitraten en fosfaten

Je kan ze ook met ionchromatografie bepalen... Maar ikdenk niet dat jullie die op school hebben of wel? :)

Berichten: 104

Re: bepalingsmethode nitraten en fosfaten

Hoi,

fosfaten en nitraten zijn te bepalen met UV-Vis spectrofotometrie.

Fosfaat kan bepaald worden door een bepaling met ammoniumparamolybdaat,

Hoe die bepaling met nitraat gaat weet ik zo even niet, maar na even googelen moet dat zo te vinden zijn.

Ruud

Berichten: 104

Re: bepalingsmethode nitraten en fosfaten

Eej Freekie!!!

rwwh: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Berichten: 3

Re: bepalingsmethode nitraten en fosfaten

ik heb even in wat oude engelse boeken gekeken en ben op een aantal bepalingsmethoden gekomen voor onder andere fosfaat en stikstof.

fosfaat:

-Een reactie met kwikchloride en toegevoegd water. hierdoor ontstaat kwik(2) chloride + H3PO3 en HCL. Vervolgens moet die op allerlei rare manieren gefilterd worden

Ook worden de volgende methodes genoemd:

-ammoniumlactaatextract

-de methode van Joret-Hébert

-de methode van Dyer

stikstof:

de methode van kjeldahl

Weet iemand iets meer van deze methodes of herken je iets?

:)

Berichten: 3

Re: bepalingsmethode nitraten en fosfaten

ok, ik zal effe kijke voor die bepaling

hatstikke bedankt.

:)

Reageer