Nog eens biodiesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 83

Nog eens biodiesel

Beste allemaal :

M'n biodiesel mislukt zo nu en dan nog. Er ontstaat een puddingachtige substantie.

Volgens mijn simpele verstand is dat ofwel zeep, ofwel niet getransesterificeerd vet ofwel polymeren.

Hoe kom ik er achter wat het is ? Ik heb natuurlijk geen gaschromatograaf.

Berichten: 2.035

Re: Nog eens biodiesel

Wat had je nu allemaal bij elkaar gegooid? :)

Berichten: 65

Re: Nog eens biodiesel

Ofwel doodgewoon emulsie door de aanwezigheid van een te hoge concentratie fosfolipiden, die als emulsifier optreedt.

Dan blijft de vraag inderdaad, wat heb je allemaal bij elkaar gesmeten?

Berichten: 83

Re: Nog eens biodiesel

Wat heb ik bij elkaar gedaan ? Per liter olie meng ik 200 ml Methanol met daarin opgelost NaOH als katalysator. De hh NaOH bepaal ik empirisch. Titreren werkt niet zo betrouwbaar. Ik maak dus een reeks reageerbuisjes met biodiesel en kijk in welk buisje ik het meeste glycerine kan vinden op de bodem.

Wat zijn fosfolipiden ?

Berichten: 2.746

Re: Nog eens biodiesel

ik denk dat het zeep is

NaOH en olie -> ...

waarvoor is die NaOH nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nog eens biodiesel

Nee dit gaat nog een stap verder tot transesterificatie. Je vervangt voor elk vetzuur gekoppeld aan de gylceridegroep, de glyceride door methanol. Je blijft voor deze reactie wel een katalysator nodig hebben.

Berichten: 83

Re: Nog eens biodiesel

De NaOH is de katalysator. Je kan zuur- of base- gekatalyseerd omesteren.

De zuurgekatalyseerde is beter als er veel vrije vetzuren zijn (met NaOH maken die meteen zeep en dat willen we niet). Nadeel is dat er water bij ontstaat, wat de omestering sterk remt. De basegekatalyseerde gaat veel en veel sneller en er ontstaat geen water bij, maar het rendement is laag t.g.v. de zeepvorming.

Over "temperatuur is niet nodig" had ik begrepen dat een HOGERE temperatuur niet nodig is, maar kennelijk bedoelt u dat het niet nodig is om de temperatuur te weten. Sorry, verkeerd begrepen.

Vraag : Weet iemand hoe ik glycerolgehalte kan bepalen ? Ik heb geen gaschromatograaf of ander lab. apparatuur. Is het met titreren / een test / wegen o.i.d. te doen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nog eens biodiesel

Om Glycerol spectrofotometrisch te bepalen zal het licht moeten absorberen.... en omdat Glycerol kleurloos is doet het dat dus niet

Een metode die ik op internet vond om dit te doen is het glycerol te oxideren tot formaldehyde, en dit laten reageren met dihydroxynaftaleen disulfonzuur... het reactieproduct is sterk gekleurd en dus makkelijk te bepalen, de auteurs zeggen zo tot 5 microgram Glycerol per ml te kunnen bepalen...

Met dank aan The Herminator :lol:

Je kan het iig niet zomaar laten neerslaan denk ik zo.

Berichten: 65

Re: Nog eens biodiesel

Fosfolipiden zijn afkomst van de celwand en komen vrij bij de persing van olie (in kleine hoeveelheid). Nu heb ik wel nog de opmerking dat er in uw reageerbuisjes wel geen emulsie zal gevormd worden. Deze zal meer gevormd worden in industriële processen wanneer de olie rondgepompt wordt e.d. (veel turbulentie) en er dient uiteraard ook water aanwezig te zijn (of iets anders polair) om in emulsie te gaan. De fosfolipiden werken dan als emulsifier. (een beetje zoals de mosterd bij de bereiding van mayonaise)

Het is inderdaad verstandig om het zuurgetal te weten (bepaling heb ik hier reeds ergens op het forum gepost) en zo te bepalen of je zuur of basisch gaat werken.

Om te reageren op de andere topics over biodiesel:

Gewoon diesel winter-additief kan gebruikt worden om het troebelpunt van biodiesel naar beneden te halen

Mvg

Niels

Berichten: 83

Re: Nog eens biodiesel

Met gewoon winterdiesel additief gaat het troebelpunt niet naar beneden.

Ik heb "cold flow" geprobeerd en het werkt 0,0% in biodiesel. Wat wel werkt, is het toevoegen van gewone diesel aan m'n biodiesel, maar dan praat je over 20% of meer en dat is niet echt de bedoeling.

Berichten: 65

Re: Nog eens biodiesel

Kerosine zou iets beter gaan als diesel

Al moet ik toegeven dat dit niet mijn winkel is.

De zomer komt er bijna aan :lol:

Reageer