ATP-bioluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

ATP-bioluminescentie

Hey,

Ik doe momenteel mijn eindwerkstage in een bedrijf, waar ik als onderwerp heb gekregen: een toestel dat de ATP meet in resterende voedingsresten toepassen op 2productielijnen.

Nu moet ik dat gaan toepassen op de productielijnen van margarines en afdekgeleien( dit is zo de gelatine om een gebak er mooier te laten uitzien). Ik heb ook al op deze site het onderwerp ATP-bioluminescentie van lotteke gelezen. mijn onderwerp is dus gelijkaardig aan dat van haar. Maar mijn vraag is echter dat er niemand geen artikel liefst wetenschappelijk weet staan ergens op internet over waarom er geen ATP in margarine en afdekgeleien zit. ik weet dat dit zo is maar moet een artikel hebben ter ondersteuning van mijn standpunt. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

een afdek gelei bestaat uit glucose siroop, gommen , aroma en bewaarmiddel

mvg. devisse

Berichten: 4

Re: ATP-bioluminescentie

Mmhhh is precies nogal moeilijke vraag wat ik gesteld heb, of wel leest iedereen er over dit is ook een mogelijkheid. Moest je iets weten of denken te weten allee hulp is altijd welkom

mvg. devisse

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ATP-bioluminescentie

ik weet dat dit zo is maar moet een artikel hebben ter ondersteuning van mijn standpunt.
Hoe weet je dit? Refereer naar die bron, zou ik zeggen.

Ondanks dat ik geen biochemicus ben: Ik dacht dat ATP nergens in zit, maar dat koolhydraten worden omgezet naar ATP? (met tussenkomst van de citroenzuurcyclus, pyruvaat, CoA en ik weet niet wat nog meer??)

Wat ik dus wil zeggen: Er zit geen ATP in margarine, maar wordt door het lichaam gemaakt uit de koolhydraten (en vetten) in margarine?

In brood zit toch ook geen kant en klaar ATP?

Edit: Typo /edit
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 4

Re: ATP-bioluminescentie

hey Raspoetin,

Op je vraag hoe ik dit weet, omdat het toestel dit aangeeft dat er geen ATP inzit en het toestel werkt. zit namelijk referentie standaarden bij. Omtrend de omzettingen in je lichaam heb je helemaal gelijk dat verloopt via citroenzuur cyclus ,...

Maar je voorbeeld dat je neemt, brood namelijk bezit wel degelijk ATP, ik denk dat het komt omdat je daar met gisten endergelijke werkt dat er daardoor ATP inzit gisten zitten boordevol ATP. Nu heb ik vandaag een ander product gemeten een vetverbeteraar.Daar zit dan wel weer veel ATP in en het enige verschil volgens mij is, dat er bij deze vetverbeteraar melkpoeder of sojamelk inzit. maar dat weet ik niet zeker.

maarja met deze stelling kan ik niet veel gaan doen op de verdediging van mijn eindwerk. daarom zoek ik een artikel.

maar toch bedankt voor het antwoorden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ATP-bioluminescentie

Maar je voorbeeld dat je neemt, brood namelijk bezit wel degelijk ATP, ik denk dat het komt omdat je daar met gisten endergelijke werkt dat er daardoor ATP inzit gisten zitten boordevol ATP.
Tja, even niet aan gedacht. Misschien is dit alleen maar het geval bij voedingsmiddelen waar micro-organismen of gisten in zitten. Dus, kaas, yoghurt, brood, bier zit wel ATP in, maar margarine en gelei weer niet (misschien dus frisdrank en spaghetti (om maar wat te noemen) ook niet.

Het kan misschien ook te maken hebben dat margarine een synthetisch produkt is.

Echter, een wetenschappelijk artikel of onderbouwing moet ik je schuldig blijven, helaas.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

devisse schreef: Hey,

Ik doe momenteel mijn eindwerkstage in een bedrijf, waar ik als onderwerp heb gekregen: een toestel dat de ATP meet in resterende voedingsresten toepassen op 2productielijnen.

Nu moet ik dat gaan toepassen op de productielijnen van margarines en afdekgeleien( dit is zo de gelatine om een gebak er mooier te laten uitzien). Ik heb ook al op deze site het onderwerp ATP-bioluminescentie van lotteke gelezen. mijn onderwerp is dus gelijkaardig aan dat van haar. Maar mijn vraag is echter dat er niemand geen artikel liefst wetenschappelijk weet staan ergens op internet over waarom er geen ATP in margarine en afdekgeleien zit. ik weet dat dit zo is maar moet een artikel hebben ter ondersteuning van mijn standpunt. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

een afdek gelei bestaat uit glucose siroop, gommen , aroma en bewaarmiddel

mvg. devisse
Vorig jaar ging mijn eindwerk over ATP-bioluminescentie.

Ik kan je heel wat informatie sturen. Je moet maar eens je email PM naar mij en dan stuur ik het je op. Of ben jij het die al eens een mailtje stuurde naar mij?

Groetjes
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Reageer