zuurstofgehalte in water bepalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zuurstofgehalte in water bepalen

Hallo Iedereen hier op dit forum.

Ik heb een probleem met mijn praktische opdracht en kom er echt niet meer uit.

Het gaat om het bepalen van het zuurstof gehalte.

Dit moet je doen door op de monsterplaats een fles boordevol te vullen met water. Onder de waterspiegel spuit je er dan 0,5ml MnCl2 oplossing en 0,5ml NaOH oplossing bij. Dan draai je de dop erop zodat er geen lucht bij kan.

De volgende reactie vindt dan plaats:

6H2O + 2Mn2+ + O2 --> 2MnO2 (s) + 4H3O+

Tot nu toe snap ik alles nog maar dan moet ik er 2,0ml H3PO4 en 0,5ml KI oplossing aan toe voegen. Het MnO2 gaat nu in oplossing en een gelijkwaardige hoeveelheid jood (I2) wordt vrijgemaakt:

4H3O+ + MnO2 + 2I- --> I2 + Mn2+ + 6H2O.

Vervolgens ga je dit titreren.

Mijn probleem is dat ik het H3PO4 en de KI oplossing zelf moet maken, maar ik weet niet wat voor een concentratie dit zou moeten worden.

Wie zou mij hierbij kunnen helpen????

Groeten Desperado

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. Let ook op het gebruik van hoofdletters: Oh is niet hetzelfde als OH, en (s) niet als (S)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuurstofgehalte in water bepalen

Denk je dat het belangrijk is hoeveel je toevoegt? Hoeveel zou dat moeten zijn?

Berichten: 2

Re: zuurstofgehalte in water bepalen

hej rwwh

De subscript en superscript zal ik volgende keer cker gebruiken.

Is het dan niet belangrijk welke concentratie je toe moet voegen??

Dit is dus mijn probleem want ik weet niet hoe ik H3PO4 en KI-oplossing moet maken. Dit hebben ze namelijk niet zo op school en er is mij verteld dat ik dat zelf moest maken maar dat ik dan eerst de concentratie moest weten. Wat is dan niet snap is hoe ik deze concentratie kan berekenen.

Groeten Desperado

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zuurstofgehalte in water bepalen

Het gaat erom dat je begrijpt hoe die titratie werkt. Waar dient het zuur voor? Waar dient de KI voor? Wat zou er gebeuren als je meer zuur toevoegt? Wat zou er gebeuren als je meer jodide toevoegt? En als je minder toevoegt?

Reageer