redoxtitratie KMnO4

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

redoxtitratie KMnO4

Waarom kan ik bij de redoxtitratie van Fe2C2O4 met KMnO4 beslist geen HCl gebruiken om aan te zuren maar wel bijvoorbeeld zwavelzuur

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: redoxtitratie KMnO4

Kijk eens in de oplosbaarheidstabel van BINAS :) . Ik meen me te herinneren dat ijzer(I)chloride neerslaat.

Berichten: 4

Re: redoxtitratie KMnO4

Heb ik gedaan maar ik kan nog steeds niets vinden. het verschil moet hem zitten in Cl- ion of het SO42- ion, maar ik zou niet weten waar die mee moeten reageren, wil je nog een tip geven? Het is ijzer(2)oxalaat en FeCl2 is goed oplosbaar.

Beryllium: Ook hier heb ik sub- en superscript aangepast.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: redoxtitratie KMnO4

Als je zoutzuur bij een oplossing van permanganaat doet krijg je onder andere chloorgas.

Het zou dus gevaarlijk zijn om een permanganaatoplossing met zoutzuur aan te zuren.

Berichten: 4

Re: redoxtitratie KMnO4

Oke, bedankt

Berichten: 8

Re: redoxtitratie KMnO4

dat wist ik ook wel, had ik in een of ander boek gelezen gelezen waar alle risico's van verschillende stoffen instaan. maar ik heb het lekker toch gedaan, alleen nu vraag ik me af wat ik er mee kan :oops: het chloorgas is geen probleem, want dat is maar miniem

Berichten: 497

Re: redoxtitratie KMnO4

1) Je titratie gaat naar de knoppen omdat chloride zelf wordt geoxideerd

2) Je vergiftigt jezelf

MnO2 + 4H+ + 2Cl- --> Mn2+ + 2H2O + Cl2

Reageer