Ethanol/Azijnzuur scheiden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Ethanol/Azijnzuur scheiden

Dag beste chemicussen (in spé),

Ik zou graag een discussie starten over een industrieel probleempje...

Op industriële schaal zou men graag een afvalstroom ethanol/azijnzuur gaan scheiden in hun componenten. Op een zo goed mogelijke economisch mogelijke basis. De ethanol en het azijnzuur moeten terug worden kunnen gebruikt bij de ingang van het proces, als zijnde grondstoffen(recup).

Het gaan om ongeveer 600kg/h te scheiden afvalstroom.

De bestaande installatie doet een verestering van de afvalstroom met behulp van azijnzuur, waardoor een ester wordt bekomen die nadien naar de waterzuivering wordt gestuurd. Je kan snappen dat dit een grote verlieskost is.

Iemand leuke, boeiende en/of innovatieve ideën?

Greetz...

Berichten: 3

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

euhh , verestering met behulp van zwavelzuur natuurlijk : mis-typt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

Destillatie ?

Berichten: 3

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

leek me ook een optie,

maar is misschien wat duur voor een recuperatie van wat ethanol en azijnzuur...

kzal da es in aspen plus moeten steken om te zien wat dat oplevert...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

Hoeveel ethanol en hoeveel azijnzuur zit er in die stroom? Equimolair? 50%/50%? 1%/99%? 99%/1%? Hoe zuiver moeten je twee herwonnen producten zijn?

Bij een beetje intelligente industriële destillatieopstelling kun je een heleboel warmte hergebruiken.

Berichten: 2.035

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

Bij 600 kg/h lijkt me een continu-destillatie inderdaad een haalbare zaak....

Berichten: 44

Re: Ethanol/Azijnzuur scheiden

Bij een destillatie lijkt me echter dat je toch wat ethylacetaat gaat vormen als er flink gestookt wordt. Bovendien lijkt me de vorming van een azeotroop ook niet onmogelijk.

Ethanol vormt een azeotroop met tolueen, misschien is dat een methode, als die tolueen compatibel is met het verdere reactieverloop natuurlijk.

EDIT: Ik bedenk met net dat dit ook geen optie is aangezien water ook een azeotroop vormt met tolueen en je dan alleen verestering gaat bevorderen. :oops:

Reageer