Kleurverandering in een Kameleon

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.153

Kleurverandering in een Kameleon

Hoi,

Ik zat gisteren naar een TV programma te kijken waar de kleur verandering van de kameleon werd genoemd. Nou vroeg ik mij af of iemand weet hoe dit chemisch in elkaar zit.

roept u maar!

groeten

JeroenCV

Beryllium: ter info: replies aangaande het zoeken op Google zijn afgesplitst naar dit topic, open voor discussie!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kleurverandering in een Kameleon

Dat zit niet chemisch in elkaar dacht ik. Het is zo dat er verschillende cellen onder elkaar liggen met ieder een andere kleur pigment. Door deze cellen te laten krimpen of uit te laten zetten, kan de kameleon van kelur veranderen.
De kameleon staat bekend om zijn vermogen van kleur te veranderen en om zijn tekening waarmee hij zich aanpast aan zijn omgeving. De kleurverandering ontstaat als de cellen in zijn huid van grootte veranderen en de kleurstofcellen dichter onder het huidoppervlak komen te liggen, of juist dieper de huid ingaan. Zo veranderde de Jacksonkameleon, toen hij van zijn tak werd afgehaald, in vijf minuten volledig van groen en geel naar gevlekt bruin.
http://users.skynet.be/zoekheteensop/camouflage.htm

En, ik citeer uit wiki:
Kameleons (Chamaeleonidae) zijn een familie van hagedissen. Alle soorten hebben onafhankelijk beweegbare ogen, en de eigenschap om snel van kleuren te wisselen. Vooral vanwege deze laatste eigenschap is de familie bij veel mensen bekend en er wordt altijd gesuggereerd dat hij deze eigenschap heeft om zijn kleur aan te passen aan de omgeving. Echter, de voornaamste reden voor de kleurverandering is om de gemoedstoestand van de kameleon weer te geven. Dat doet het dier door de pigmentcellen in de huid te herverdelen, tot hij de gepaste kleur bereikt heeft.
Dus niet zijn omgeving, maar zijn gemoedstoestand is van invloed op zijn kleur (voornamelijk althans).

Maar als je echte meesters in kleurverandering wilt zien (en deze doen dat zowel om hun gemoedstoestand weer te geven als camouflage), dan moet je eens naar de inktvis kijken (als je hem kan vinden :) :

Afbeelding

En hier een prachtig filmpje hoe goed hij het kan (en hoe snel :P !!!)

Laat ook vooral niet na om bij de bovenstaande video (als hij is afgelopen) op "Next video" te klikken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kleurverandering in een Kameleon

En om even terug te komen op mijn opmerking dat het niets chemisch is:

Die cellen worden natuurlijk wel aangestuurd (hormonen?), anders "weten" ze niet dat ze moeten krimpen of uitzetten. Nu kun je discussiëren of dit chemisch is of niet, maar wat JeroenCV bedoelt (tenminste, dat neem ik aan) is dat de kleurvorming iets chemisch zou zijn. Dit is dus niet zo, de kleur is altijd aanwezig in de cellen van het dier. Door het groter maken van de cellen, wordt de kleur pas zichtbaar.
Wordt er niet iets te snel met Google geschermd af en toe? Ik vind het namelijk ook gewoon interessant om te weten, maar ik zou er nooit opgekomen zijn om er naar te zoeken omdat ik het me niet actief heb afgevraagd... Jeroen kietelt mijn ehhhhhh, zucht-naar-leuke-weetjes... 
Beryllium, zo goed genoeg? Afbeelding :) :P
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Kleurverandering in een Kameleon

Zodra het me duidelijk is dat de gevonden hits misschien "te hoog gegrepen" zijn voor vraagsteller, ja dan wil ik wel een postje wijden aan een antwoord....
Begrijp me niet verkeerd, het was niet dat ik dacht dat je op Google niet het antwoord kan vinden... sterker nog, ik heb zo'n idee dat je veel dingen gewoon kan opzoeken.

Maar het is ook gewoon leuk om het op het forum te gooien en anderen te laten meedenken, toch? :)

En nu weer ontopic:

@ Raspoetin:
Server Error

The server encountered an internal error and was unable to complete your request.
Jammer jammer, wat was het voor filmpje?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Kleurverandering in een Kameleon

Bij mij doet hij het gewoon hoor. Het is een macromedia flash filmpje, misschien ontbeer je de juiste software?

Op het filmpje is een bos koraal te zien, en als de cameraman er naar toezwemt, laat de oktopus zichzelf ineens zien. Een complete metamorfose: Van koraalvormige structuur van zijn huid en camouflagepak tot glad en spierwit. Dus niet alleen zijn kleur verandert, maar de comlete structuur van zijn huid. En dat in een halve seconde! Misschien doet de site het inmiddels weer?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.153

Re: Kleurverandering in een Kameleon

Raspoetin schreef: En om even terug te komen op mijn opmerking dat het niets chemisch is:

Die cellen worden natuurlijk wel aangestuurd (hormonen?), anders "weten" ze niet dat ze moeten krimpen of uitzetten. Nu kun je discussiëren of dit chemisch is of niet, maar wat JeroenCV bedoelt (tenminste, dat neem ik aan) is dat de kleurvorming iets chemisch zou zijn. Dit is dus niet zo, de kleur is altijd aanwezig in de cellen van het dier. Door het groter maken van de cellen, wordt de kleur pas zichtbaar.
vanuit een internet cafe in Solden (oostenrijk)

Ja dat bedoelde ik inderdaad.

Dank je Raspoetin voor je zoekwerk.

Reageer