Mosbestrijder en negatieve ionen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Mosbestrijder en negatieve ionen

Wij hebben nog een klein vraagje ..

De PH van onze mosbestrijder is 5, door middel van deze gegeven moeten wij aantonen, of er CH3COO-, Cl- of SO4 erin zitten

Maar we weten al dat cl er niet in kan zitten want die is erg basisch .. maar die andere 2 hebben allebei een Pkb die best in de buurt van elkaar ligt .. hoe kunnen we er8ter komen of beide of 1 ervan in de mosbestrijder zit ??

alvast bedankt !
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Chloride erg basisch? En zoutzuur is een sterk zuur, dit spoort dus niet echt :)

Berichten: 1.153

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Chloride erg basisch? En zoutzuur is een sterk zuur, dit spoort dus niet echt :)
HCl is zuur. Cl- is het geconjugeerde base. zie tabel 49 in Binas.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Ja dat zeg ik toch?

Berichten: 1.153

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

ik zeg toch niet da tje ongelijk hebt FsWd? (ik zou niet durven :) )

Nee ik leg uit dat je dit in tabel 49 van binas kan vinden, dus ik bevestig je standpunt. Zodat "hetstedelijk" erachter komt dan zijn/haar beredenering fout was.

Hou kom je er achter welke ionen in een middelzitten...los het op en doe neerslag reacties, tabel 45 binas.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Hoi stedelijk: je moet je hoofd- en kleine letters en je ladingen in de gaten houden. Het is geen PH, maar pH met een kleine p. Ook is sulfaat tweewaardig negatief. Als je je aanwent om dit soort dingen zorgvuldig te doen, dan zul je jezelf daarmee fouten besparen!

Alleen aan de hand van de pH kun je niet afleiden welke base er aanwezig is. Daar speelt ook de concentratie nog een rol bij!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Maar je kunt de mogelijkheid van ijzer(III)acetaat zeker wel uitsluiten wanneer de pH van een oplossing 5 is.

Berichten: 4

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Sorry sorry mensen voor onze onnauwkeurigheid, maar waarom kan iizer(III)acetaat sowiezo niet dan ??
"I Have A Dream..."

Martin Luther King

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Mosbestrijder en negatieve ionen

Het acetaat-ion (geconjugeerde base van een zwak zuur) is in tegenstelling tot het chloride en sulfaat een redelijke base. Een oplossing van het acetaatzout van ijzer(III) zal dus geen licht zure pH hebben.

Reageer