Verschil tussen postdoc en PhD?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 67

Verschil tussen postdoc en PhD?

Is er een verschil tussen een postdoc en een PhD? Je wordt toch doctor na je promotie?

En waar past de AIO in dit plaatje (en de OIO)?

Kon niks via het gegoogle vinden, helaas.

Ben benieuwd naar jullie reacties

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Na een promotie-onderzoek ben je Dr, in Engelstalige landen heet dit "PhD" ("Doctor of Philosophy", wat betekent dat je kan filosoferen over het vakgebied waarin je gepromoveerd bent) :) )

In Nederland heet je tegenwoordig tijdens je promotie-onderzoek een AIO, een OIO of een bursaal, het verschil wordt bepaald door hoe je onderzoek gefinancieerd wordt.

Als je na je promotie gaat werken aan een Universiteit heet je post-doc ("post-doctoraal onderzoeker").

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Een AIO of OIO wordt dan ook vertaald in het engels een Ph.D-student genoemd.

Berichten: 2.399

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Hier in amerika noemen ze de Ph.D studenten zelfs graduation students.... Mensen die hun masters doen worden ook zo genoemd trouwens.

Berichten: 485

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

in Nederland wordt een PhD ook wel een promovendus genoemd.

Het verschil tussen AIO en OIO is geloof ik de hoeveelheid les die je moet geven of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Jantine schreef: in Nederland wordt een PhD ook wel een promovendus genoemd.

Het verschil tussen AIO en OIO is geloof ik de hoeveelheid les die je moet geven of iets dergelijks.
Nee, het onderscheid ligt anders voor zover ik weet.

Een AiO (assistent-in-opleiding) is in dienst van een kennis- of onderwijsinstelling (universiteit, academisch ziekenhuis, enzovoorts) terwijl een OiO (onderzoeker-in-opleiding) in dienst is van een commercieel bedrijf.

Dus wat Herman zegt over de financiering is helemaal juist.

Wel is het zo dat een AiO eerder met onderwijstaken bezig is dan een OiO, omdat hij/zij werkt bij een instelling waar ook onderwijs wordt gegeven. Het geven van onderwijs is dus een gevolg van het AiO/OiO-verschil, niet de oorzaak :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Een AiO (assistent-in-opleiding) is in dienst van een kennis- of onderwijsinstelling (universiteit, academisch ziekenhuis, enzovoorts) terwijl een OiO (onderzoeker-in-opleiding) in dienst is van een commercieel bedrijf.


Dat is volgens mij ook niet helemaal volledig. Een AiO wordt inderdaad betaald door de onderwijsinstelling (1ste geldstroom), maar een OiO kan betaald worden door een externe onderzoeksinstelling zoals NWO of STW (2e geldstroom) óf door een bedrijf (3e geldstroom).

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Dat laatste verhaal klopt, met als toevoeging dat een ik een "AIO" (inclu onderwijstaken) was, terwijl AKZO-Nobel het hele onderzoek betaalde, maar dat ging dus via een financiele constructie en de 1e geldstroom!

Hoe het geld precies gesluisd wordt (via universiteit/faculteit of via vakgroep/instituut) is wel van belang in deze, want sommige bedrijven willen niet dat de onderzoeker onderwijstaken heeft (en dan wordt je OIO), terwijl andere bedrijven dat niet erg vinden (dan kan je dus zowel AIO als OIO worden!) :lol:

Berichten: 485

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

:lol:

nou ja in elk geval. Ik ben aangesteld als promovendus, het ministerie van VROM betaalt ECN voor mijn onderzoek Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

was de vraag niet verschil tussen post-doc en PhD?

een post-doc is een functie aan de universiteit waar in je onderzoek (en eventueel onderwijs geeft) doet. Dit zit tussen het promoveren (dus de AIO/promovendus onderzoek) en universitair docent in. De post-doc positie is vaak een een tijdelijk baan voor 2 jaar, hoewel tot 4 jaar ook voorkomt.

de verklaaring PhD staat in de voorgaande berichten goed beschreven.

ps. Ik ben 3,2 jaar geleden begonnen als AIO, en nu heet het promovendus. Het is dus het zelfde

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Sterker nog, het heeft altijd al "promovendus" geheten (en wat men doet/deed "promotie-onderzoek"), en de termen AIO/OIO zijn pas bij de invoering van de TFS (Tweede Fase Structuur, ik dacht in 1983) in gebruik genomen. De invoering van de "bursaal" is weer van veel later (1996 staat me bij).....

Berichten: 125

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Ook in de (pharma) industrie kun je als post-doc werkzaam zijn. Ik ben na mijn promotie als post-doc bij Novartis begonnen als opstapje naar een vaste baan als "research invistigator". Dit is een vrij gebruikelijke route hier.

Sjouke

Berichten: 67

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

The Herminator schreef: Na een promotie-onderzoek ben je Dr, in Engelstalige landen heet dit "PhD" ("Doctor of Philosophy", wat betekent dat je kan filosoferen over het vakgebied waarin je gepromoveerd bent) :lol: )

In Nederland heet je tegenwoordig tijdens je promotie-onderzoek een AIO, een OIO of een bursaal, het verschil wordt bepaald door hoe je onderzoek gefinancieerd wordt.

Als je na je promotie gaat werken aan een Universiteit heet je post-doc ("post-doctoraal onderzoeker").
Okay, ik dacht dat het PhD voor Doctor of Physics (en dat het dan betekende dat je dr. in de richting natuurwetenschappen was geworden.)

Berichten: 2.035

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Dat klinkt an sich niet eens onlogisch..... maar je kan ook een PhD halen in alle andere wetenschapsrichtingen :lol:

Ik kan me herinneren dat ik dit ook ooit zelf heb opgezocht....

Uit de dictionary:

Ph.D.

Doctor of Philosophy - a doctorate awarded for original contributions to knowledge

Berichten: 1.122

Re: Verschil tussen postdoc en PhD?

Ik meen mij te herinneren dat de term `Doctor of Philosophy´ van vroeger komt. Des tijds (laaaaang geleden) promoveerde je als je een verzameling filosofische uitspraken op de wereld bracht en bundelde in de vorm van je ""proefschrift"".

Zo is het mij ooit uitgelegd, maar of dat ook echt de waarheid is (?)

Bas

Reageer