koperchloride

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

koperchloride

hallo

heeft er iemand soms een idee hoe ik best koperdichloride maak?

of heeft er iemand een adres waar ik dat zou kunnen bestellen

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: koperchloride

Als je de tijd hebt, doe wat koper (koperen buisje ofzo iets) in zoutzuur (dit duurt een maand of meer). Als de oplossing geconcentreerd is, is deze groen.

2 Cu(s) + 4 HCl (aq) + O2 (dit wordt uit de lucht opgenomen vandaar de lange wachttijd) --> 2 CuCl2(aq) + 2 H2O

Berichten: 37

Re: koperchloride

Hoi,

is het geen optie om de zuurstof zelf toe te voeren, bijv. vanuit een cylinder ofzo. Dit gaat ingetwijfeld sneller.

Berichten: 33

Re: koperchloride

owk zal ik zeker proberen

maar heeft er iemand een snellere manier?

bedankt

Berichten: 219

Re: koperchloride

poef schreef: hallo

heeft er iemand soms een idee hoe ik best koperdichloride maak?

of heeft er iemand een adres waar ik dat zou kunnen bestellen

bedankt
Omdat het een zout is hoef je geen di, tri, mono etc. te vermelden.. de naam zou in jou geval koper(II)cloride worden... (II) is dan omdat koper 2+ is...

Berichten: 3.145

Re: koperchloride

Koperchloride kun je heel goed en snel maken uit koper (II) oxide en zoutzuur. Dit is voor een paar euro per 100 gram te koop bij een keramiekzaak, zie bijv. http://www.keramikos.nl/pages_nl/webwinkel.html of http://www.creavisie.com .

Een andere, iets minder snelle methode, maar nog steeds vrij snel is het electrolyseren van zoutzuur met koper electroden. De anode lost vrij snel op. De oplossing wordt groen.

Als je de beschikking hebt over 30% waterstofperoxide, kun je het ook heel snel maken door koperdraad toe te voegen aan zoutzuur en daar druppelsgewijs 30% waterstof peroxide aan toe te voegen.

De laatste reactie is vrij gevaarlijk en moet je zeker buiten doen. De eerste twee zijn niet zo gevaarlijk en geven geen akelige dampen als je <15% HCl gebruikt.

Als je een oplossing van koper (II) chloride hebt, dan moet je indampen (doe dit wel buiten of in een zuurkast). Als de vloeistof donker geel/groen is geworden verder laten afkoelen en aan de lucht laten drogen. Warme lucht boven een radiator is perfect hiervoor.

Berichten: 33

Re: koperchloride

owk

erg bedankt

ga ik zeker eens proberen

Reageer