geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Hallo ik wil voor mijn vijver alle meetwaarden automatisch en met mijn computer gaan uitlezen.

voor sommige waarden (ph, redox, geleiding, temp, zuurstof) zijn elektronische meters verkrijgbaar.

Voor andere nitriet, nitraat, ammoniak, kh, gh, calcium, niet.

Die laatste wil ik met een colorimeter of een druppeltest gaan doen maar dan wel automatisch kan dat, en weet iemand iets ?

Bij een druppeltest kan ik b.v met een doseerpompje en een glaasje werken, maar hoe kan ik dan meten waneer de kleur omslaat, en het doseerpompje dus moet stoppen met vloeistof toedienen ?

Ik kan ook een colorimeter van hanna kopen daar kun je alle waardes mee meten, maar dat werkt met couvets (potjes met schroefdeksel) en zie die er maar eens elektrisch op te draaien.

mischien weten jullie nog andere goede automatische methodes.

Ik wil deze laatste test 2 x per dag gaan meten.

De eerste waarden continue

alvast bedankt

Berichten: 162

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Bij een druppeltest kan ik b.v met een doseerpompje en een glaasje werken, maar hoe kan ik dan meten waneer de kleur omslaat, en het doseerpompje dus moet stoppen met vloeistof toedienen ?
Je zou een spectrometer kunnen aansluiten en eventueel een schakeling inelkaar breien waarmee dan een signaal naar de schakeling van de pomp gestuurd wordt zodra de spectrometer een signaaltoename registreerd. Of zoiets zelfbouwen met een PMT en een LED hierbij zal het signaal veranderen, hier kan je dan een progje voor schrijven ofzo...

Ik kan ook een colorimeter van hanna kopen daar kun je alle waardes mee meten, maar dat werkt met couvets (potjes met schroefdeksel) en zie die er maar eens elektrisch op te draaien.
Kan je hem er niet gewoon inhangen? << EDIT: never mind gek idee (maandag)

MVG Angela

Berichten: 14

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

wat moet ik er in hangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Alleen het potje, het deksel zal niet zoveel boeien, het zullen toch alleen indicatiemetingen worden niet?

Berichten: 162

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Kan je geen gebruik maken van een doorstroomcuvet?

Berichten: 14

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

het liefst zou ik met probes (elektroden ) werken, maar welke meter kan ik daarvoor gebruiken die alle waardes omrekent en aan de computer aan kan bieden.

en dat voor een redelijke prijs 500 euro of zo

Berichten: 2.399

Re: geautomatiseerde meting van vijverwaardes

Je moet dan geen meter maar een AD omzetter hebben (realiseer je dat de elektrodes je sensor/meter vormen). Hoe nauwkeurig je het dan hebben wilt hangt af van het aantal bits van je AD omzetter. Hoe meer bits hoe kleiner de stapjes, maar hoe duurder. De AD omzetter zet een analoog continue signaal van elektrodes om in een binaire waarde waarmee de computer aan de slag kan. Met een beetje VB kennis kun je dan een uitlezing programmeren.

Reageer