Glyceryl tri-acetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 83

Glyceryl tri-acetaat

Beste,

Kan iemand mij vertellen hoe ik glyceryl tri-acetaat moet maken ?

Welke catalysator, welke gewichtsverhoudingen, welke "acetaat", welke temperatuur en vooral : Hoe weet ik of ik uiteindelijk Gl.tri-acetaat heb ?

Een andere vraag : Hoe kan ik in mijn biodiesel bepalen hoeveel glycerol en hoeveel methanol er nog in zit ?

Ik heb geen gaschromatograaf tot mijn beschikking.

Alvast hartstikke bedankt !

Trouwens : Vroeger kreeg ik een mailtje als er gereageerd was op mijn items. Nu is dat niet meer zo. Is er iets veranderd ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Glyceryl tri-acetaat

Trouwens : Vroeger kreeg ik een mailtje als er gereageerd was op mijn items. Nu is dat niet meer zo. Is er iets veranderd ?
Waarschijnlijk een instellinkje van jou eigen forumprofiel; er zijn een paar maanden geleden wat technische problemen geweest waar wel wat dingen mis zijn gegaan wat betreft instellingen.

Klik op deze link, zet een vinkje bij "Abonneer automatisch op onderwerpen waarin ik reageer", en dan op "Wijzig mijn e-mail instellingen". Dat zou moeten werken!

Verder kan ik je niet helpen met de vraag, daar zullen de organici zich over moeten buigen :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: Glyceryl tri-acetaat

- Het gaat hier om een verestering en bij een verestering wordt vaak gerefluxed (koken onder terugvloeien => temperatuur is dus niet nodig)

- Bij een verestering wordt geconcentreerd zuur gebruikt als katalysator..Hoeveel dit moet zijn hangt af van hoeveel ester je wilt maken.

- Aan 1 molecuul glycerol kunnen 3 azijnzuur moleculen veresteren. De mol verhouding = 1:3. Nu kan je uitrekenen hoeveel gram azijnzuur je moet toevoegen aan een x aantal gram glycerol.

Gebruik een overmaat azijnzuur zodat je zeker weet dat alle glycerol wegreageerd.

- Je gebruikt geen x acetaat maar geconcentreerd azijnzuur (glacial acetic acid) voor veresteringen.

Na de verestering moet je nog wel ontzuren met bicarbonaat (verwijderen van de katalysator) en destilleren.

Bij de destillatie zal je 2 producten overbrengen: Water en glyceryl tri-acetaat. Destilleer je glyceryl tri-acetaat nogmaals om je product zuiverder te krijgen.

Als je de beschikking hebt over een infrarood spectrofotometer kan je hiermee kijken of je product zuiver is of niet.

Je zou voor glyceryl tri-acetaat ook een HPLC analyse kunnen doen om te kijken of je stof zuiver is.

Een andere makkelijke methode is te kijken naar de brekingsindex. Of je zou een kookpunt bepaling kunnen doen.

Berichten: 3.145

Re: Glyceryl tri-acetaat

Gaat het niet nog gemakkelijker door azijnzuuranhydride met glycerol te mengen i.p.v. azijnzuur met glycerol?

Berichten: 857

Re: Glyceryl tri-acetaat

Makkelijker volgensmij niet (ook niet moeilijker) maar de opbrengst aan glyceryl tri-acetaat is dan groter aangezien er geen water bij de reactie ontstaat die de ester hydrolyseert.

Dus als er azijnzuuranhydride voorradig is gebruik dit dan om een hogere opbrengst te krijgen. Maar je moet nogsteeds wel refluxen met geconcentreerd (zwavel)zuur als katalysator

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Glyceryl tri-acetaat

Met acetylchloride kan dit ook (volgens mij is er dan niet eens meer een katalysator nodig). Let wel op het vrijkomen val HCl gas.

Berichten: 83

Re: Glyceryl tri-acetaat

Jeetje wat een uitgebreide reacties. Bedankt !

Overigens, als ik ga refluxen heb ik toch juist wel temperatuur ? Waarom anders refluxen ? Verder dacht ik dat verestering altijd beter gaat bij hogere temperaturen.

Berichten: 857

Re: Glyceryl tri-acetaat

Refluxen is koken onder terug vloeien dus als je het zaakje aan de kook brengt is het toch niet van belang om het kookpunt te weten. Maar als je hem toch wilt weten moet je het kookpunt van de glycyl tri-acetaat weten.

De reactiesnelheid van de verestering gaat omhoog door de temperatuur, dus hoe hoger de temperatuur des te sneller de reactie zal gaan. Maar je kan toch niet hoger dan het kookpunt iets koken..

EDIT: Onder normale omstandigheden :lol: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Glyceryl tri-acetaat

JeffreyButer schreef: Refluxen is koken onder terug vloeien dus als je het zaakje aan de kook brengt is het toch niet van belang om het kookpunt te weten. Maar als je hem toch wilt weten moet je het kookpunt van de glycyl tri-acetaat weten.

De reactiesnelheid van de verestering gaat omhoog door de temperatuur, dus hoe hoger de temperatuur des te sneller de reactie zal gaan. Maar je kan toch niet hoger dan het kookpunt iets koken..
In een drukvat kun je prima iets boven de normale kooktemtemperatuur koken. Heel belangrijk is wel dat je hiervoor een veilig drukvat gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Glyceryl tri-acetaat

Die biodiesel gaat met al deze suggesties meer energie kosten dan hij gaat opleveren, en uiteindelijk duurder worden dan 1,10 per liter....

Berichten: 83

Re: Glyceryl tri-acetaat

Meer energie / duurder.... doet er niet zo toe. Je bent een scheikundefreak of niet. Het gaat erom hoe het proces eruit moet zien en vervolgens kijk ik wel hoe dat met minder energie kan en of goedkoper.

Reageer