[scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

Ik moet een werkstuk maken ivm met oppervlaktespanning. Ik moet dus proberen dit begrip aan de rest van mijn klas uit te leggen. Ik heb wel enkele proefjes om deze kracht aan te tonen, maar die zijn niet zo spectaculair.

Bestaan er mss ook chemische proeven om dit aan te tonen?

Alvast bedankt :lol:

Kimmy

Berichten: 677

Re: [scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

Een heel simpele test (maar ook niet zo spectaculair, vrees ik, is een druppel vloeistof op een plaatje leggen, en met een digitale camera (liefst met macro-instelling) langzij fotograferen. Op die manier kan je de contacthoek tussen de druppel en het plaatje waar deze opligt meten. Dit correleert met de oppervlaktespanning van de vloeistof.

(Het plaatje moet wel scrupuleus gereinigd zijn.


Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

je kan een waterjuffer in de sloot vangen. In de klas zet je die op het water in een grote beker. Dan druppel je een druppeltje afwasmiddel in de beker....... :lol:

Berichten: 740

Re: [scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

De ringmethode is een van de simpele manieren om de oppervlaktespannig te meten.

Hang een ring (diameter van ongeveer 5 cm) aan drie touwtjes preceis horizontaal.

Laat deze zakken op het vloeistof oppervlak en trek hem daarna langzaam omhoog. Je ziet nu een vloeistof film ontstaan tussen de ring en het wateroppervlak.

Nem bijvoorbeeld meerdere soorten vloeistoffen, zoals alcohol (lage oppervlaktespanning), water (vrij hoog).

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: [scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

Neem een heel goed schoongemaakt bekerglas gevuld met demiwater.

breng met een spatelpuntje of een theelepeltje, voorzichtig een beetje zwavelbloem over het oppervlak.

Dit zal blijven drijven.

Als je nu een minidruppeltje afwasmiddel toevoegt, zakt de zwavelbloem naar de bodem.

:lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Chemische proef ivm oppervlaktespanning?

Kun je ook doen met een bakje water met zwarte peper erop (witte kan ook maar zie je minder goed) en dan een inzeepte vinger in het water dopen. Je ziet de peper uitelkaar schieten naar de randen toe.

Reageer