reflex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

reflex

Dit hoort misschien thuis bij fysica, of eerder bij psychologie/filosofie:

KAN MEN EEN REFLEX AFLEREN?

vb. je hand voor je hoofd houden als er iets naar je hoofd wordt gesmeten. Wel steeds onverwacht! Niet dat je weet dat er een bal (vb. mousse) naar je hoofd wordt gesmeten en men uitdrukkelijk gevraagd heeft om je hand niet omhoog te brengen...)

Berichten: 1.122

Re: reflex

Men kan een reflex zeker afleren. Om maar een voorbeeld te geven. Normaal gesproken heeft `elk´ mens het reflex om de ogen dicht te doen c.q te knipperen met de ogen als een voorwerp in de buurt komt van het oog.

Mensen met contactlenzen (zoals ik) hebben dat reflex niet meer (zoals ik :lol: )aangezien ze dagelijks een voorwerp/vinger naar hun oog brengen.

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: reflex

Ik denk er toch wat genuanceerder over. Misschien kun je sommige reflexen afleren, en juist sommige versterken (vooral keepers hebben hier baat bij). Echter, sommige reflexen zijn niet af te leren denk ik. Als je een harde knal hoort, dan is de algemene reflex dat je in elkaar duikt en/of de ogen dichtknijpt. Deze reflex is denk ik niet af te leren, omdat dit zeer onverwacht gaat.

Ook wat bteunissen zegt, hoeft niet zo te zijn. Ik kan met mijn vinger mijn oogbol aanraken. Doet wel een beetje pijn, maar is wel het ultieme bewijs dat ik dat (die?) reflex kan onderdrukken (mijn oog is dan open, nietwaar?). Als ik nu met een honkbalknuppel op volle kracht tussen de ogen van bteunissen uithaal, en NET op het juiste moment stop ( ;) ) dan zal hij toch ook wel met zijn ogen knipperen, ook al is hij lenzendrager.

Edit: btheunissen veranderd in bteunissen :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: reflex

Ik denk dat Raapoetin gelijk heeft dat er verschillende reflexen zijn en dat het ervan af hangt hoe de reactie op de stimulans tot stand komt.

Een kniereflex (het hamertje op je knie) of het terugtrekken van je hand als je je brand komen dacht ik tot stand op het meestprimtieve nivo in je ruggenmerg of in hersenstam en die kun je dus niet beheersen als het onverwacht gaat.

Reflexen zoals het knipperen met je ogen als iets om je afkomt vereisen verwerken van informatie in de hersencortex en is dus een bewust proces en ik schat in dat je die kunt controleren door oefening.

Berichten: 1.122

Re: reflex

Natuurlijk kun je met je vingers je oog aanraken. Een reflex is het gevolg van een plotselinge snelle beweging en heeft dus niks te maken met de langzame beweging van een vinger naar een oog.

Ik ben het met je eens dat je uiteraard niet alle reflexen af kan leren!

Wat betreft de honkbalknuppel (een ehh, "typisch" voorbeeld...); mijn lichaam zal een reflex maken om de knuppel te ontwijken. Mijn ogen blijven echter open.

Een bekende van mij die een tijdje geleden college over reflexen had gehad tijdens zijn studie geneeskunde testte dat (gelukkig niet met een honkbalknuppel) des tijds uit. Het bleek idd dat, overeenkomend met de theorie, mijn oogreflex sterk verminderd c.q afwezig was.

Grtz,

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: reflex

Je reflexen kun je trouwens hier testen. Het wordt alleen pas vanaf level 4 interessant :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 18

Re: reflex

ja dat is een leuk testje hahahah

:lol:

Berichten: 17

Re: reflex

Beetje flauw ;) ! Ligt vnl aan hoe je muis reageert hoor!

Groet Natas

Berichten: 45

Re: reflex

Ik weet niet of je tot het eind van lvl 3 gekomen bent maar dat bedoelde hij :)

En als je het gaat hebben over een reflex zelf afleren, dan zou ik zeggen nee dat kan niet. Zoals hornet al aangegeven had als je een lens in je oog duwd weet je dat het er aan komt. Maar als iemand anders plotseling iets in je oog wilt duwen weet ik zeker dat je knipperd.

Zonder reflexen zouden al heel wat ongelukken gebeurd zijn, dus ik zou niet weten waarom je ze zou willen afleren. Je kunt wel gewoon dingen negeren zoals pijn, maar dat is bij mijn weten geen reflex :P

Maar als je echt ergens vanaf wil moet je het in je brein zoeken. Vast en zeker dat er een plekje zit waar je electrodes op kunt zetten om je reflexen uit te schakelen ;)

Berichten: 88

Re: reflex

volgens mij gaat een reflex juist buiten je hersenen om. Ik kan me wat van biologie herinneren waar werd uitgelegd dat in je ruggegraat de zenuwpuls meteen vanuit je sensorische zenuwcell naar je motorische zenuwcell werd gestuurd.

Berichten: 337

Re: reflex

Ik kan me wat van biologie herinneren waar werd uitgelegd dat in je ruggegraat de zenuwpuls meteen vanuit je sensorische zenuwcell naar je motorische zenuwcell werd gestuurd.


Dit is niet waar. Alle sensorische informatie gaat eerst naar de hersenen, daar komt een al dan niet bewuste reactie tot stand, waarmee dan wel of geen motorneuronen worden aangestuurd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reflex

Die kortsluiting heb ik ook geleerd. Is dat echt onzin? Waarom wordt dat op scholen onderwezen? Hoe gaat het in zijn werk als de dokter met zijn hamertje op je knie slaat?

Berichten: 337

Re: reflex

Ik moet mijn uitspraak nuanceren, heb even navraag gedaan bij de experts :P



Sommige reflexen gaan inderdaad direct via het ruggenmerg (dit heet een reflexboog)

Bij een dwarslaesie (afhankelijk van de plek waar de verwonding zit) kan het hamertje tik effect nog heviger zijn dan normaal. Het centrale zenuwstelsel compenseert normaal gesproken namelijk voor de overdreven reactie. Maar dit wil dus niet zeggen dat gelijk alle reflexen autonoom zijn. ;)

Reageer