zoek droogmiddel om olie te drogen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 22

zoek droogmiddel om olie te drogen

Ik wil plantaardige olie ontdoen van de laatste waterdeeltjes. Kan ik daar seoliten of silica gel voor gebruiken? Ik moet t wel in korrelvorm hebben om te kunnen regenereren.

Zijn er ook droogmiddelen die de glyserine uit de olie kunnen onttrekken?

Berichten: 2.035

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Silica zou ik niet doen (redelijk "reactief"), zeolieten kan misschien wel, maar waar ik meteen aan denk zijn molsieves -> link

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Lol... we krijgen allebei een veeg uit de pan voor het niet zoeken op het forum! ;)

Toch knap dat ik de goede link zelf gevonden had :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Silica zou ik niet doen (redelijk "reactief"), zeolieten kan misschien wel, maar waar ik meteen aan denk zijn molsieves -> link
Molzeven zijn vaak gemaakt van zeoliet

http://en.wikipedia.org/wiki/Molsieve
The Herminator schreef:Lol... we krijgen allebei een veeg uit de pan voor het niet zoeken op het forum!
Viel toch wel mee? Alleen de kans is nu eenmaal groot dat zoiets op het forum stond. Dat ik aan die thread had bijgedragen speelde ook wel mee :lol:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Ik zag net pas je opmerking over het verwijderen van glycerine uit olie.
Napoleon de 2e schreef:Ik wil plantaardige olie ontdoen van de laatste waterdeeltjes. Kan ik daar seoliten of silica gel voor gebruiken? Ik moet t wel in korrelvorm hebben om te kunnen regenereren.

Zijn er ook droogmiddelen die de glyserine uit de olie kunnen onttrekken?
Zelf biodiesel aan het maken?? Als ik de dikgedrukt woorden intyp bij google (vooruit, glyserine is met een c) kom ik steevast uit op sites die cursussen biodiesel maken aanbieden. Ik kan je dan ook niet meer bieden dan een paar linkjes:

http://internet-encyclopedia.org/wiki.php?title=Biodiesel

http://www.bioking.nl/zelf_biodiesel_maken.htm
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Viel toch wel mee? Alleen de kans is nu eenmaal groot dat zoiets op het forum stond. Dat ik aan die thread had bijgedragen speelde ook wel mee  :lol:
Ik vond het juist terecht! ;)

Als ik andere mensen vertel dat ze ook op het forum moeten zoeken, moet ik het zelf ook doen!

Berichten: 219

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Om water te onttrekken misschien een natriumdraad?

Hangt er ook vanaf hoe brandbaar het spul is waar je het in dumpt.... :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Wij hebben hier thuis een groot vat staan. Op dat vat staat: "Oil absorbent" en het is corrosief. Er zitten wit/grijze korrels in. Weet iemand misschien wat voor stof dit kan zijn.

Berichten: 2.035

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Chemistry Master schreef:Om water te onttrekken misschien een natriumdraad?

Hangt er ook vanaf hoe brandbaar het spul is waar je het in dumpt.... :lol:
Dat is wel een sensationeel slecht plan zeg ;)

Wat denk je dat er gebeurt als je die draad uit de (bewaar)olie haalt? En wat gebeurt er als de draad in de olie is gegooid en met de spoortjes water reageert?

Je kan beter geen suggesties doen, dan dit soort ondoordachte ideeen te posten...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Ik zie geen probleem hiermee. Tot voor kort werd op onze school ethanol gedroogd met natrium. Nu met molsieves.

Berichten: 2.035

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

En wat gebeurt er met de kwaliteit van de biodiesel als de reactieprodukten van het Natrium en water (+ evt. andere in de plantaardige olie aanwezig zijnde organische verbindingen) er in terechtkomen? :lol:

En waarom zo'n aggressieve manier van drogen als er veel betere alternatieven (bijv. molsieves, of voor mijn part een of ander hygroscopisch zout) voorhanden zijn?

Ik blijf bij mijn mening dat drogen met Natrium bijna altijd een slecht idee is.... en kan me voorstellen dat ze op jouw school op molsieves zijn overgestapt ;)

ps: voor de duidelijkheid: "Napoleon de 2e" wil zo te zien thuis biodiesel maken.... en dan zijn de methodes die je kan/wil gebruiken wel even anders dan op een lab (of zoals gebruikt door een deskundige amanuensis)!!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Dieselolie kan je drogen door te schudden met watervrij Calciumchloride of Natriumsulfaat.

Na filtreren over een grof papieren filter wordt het perfect helder. :lol:

Berichten: 161

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

op onze school ethanol gedroogd met natrium. Nu met molsieves


Kan krijg je toch Natriumethanolaat: sterk reactief en basisch??? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zoek droogmiddel om olie te drogen

Hmmz bedenk me net eigenlijk dat ik dat in ethanol niet gezien had maar in tolueen :lol: .

Reageer