Praktische toepassingen spectroscopie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Praktische toepassingen spectroscopie?

Ik zoek wat meer info over praktische toepassingen van UV/Vis spectroscopie en IR-spetroscopie.

Kan iemand me aan wat goede sites helpen? Ik kom steeds terecht op sites waar ik moet betalen..

Berichten: 857

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

IR spectroscopie

molecuulspectroscopie

UV/VIS spectroscopie

Allemaal via :lol: !!!

Maar kort zeggend wat de websites zeggen:

- IR spectroscopie: Aantonen (kwalitatief bepalen) van functionele groepen op basis van hun vibratie energieën. Hiermee kan men een stof identificeren en ook bepalen of de stof verontreinigd is of niet.

- UV/VIS: Hiermee kan men een kwantitatieve bepaling doen van een hoeveelheid stof in een monster.

Om te meten in het zichtbare gebied maakt men vaak een complex (=kleur) die men doormeet. Veelal complexeerd men anorganische stoffen.

In het UV gebied gebeurt dit niet. Organische stoffen zijn veelal gevoelig voor een golflengte uit dit gebied.

Berichten: 98

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

JeffreyButer schreef: IR spectroscopie

molecuulspectroscopie

UV/VIS spectroscopie

Allemaal via :lol: !!!

Maar kort zeggend wat de websites zeggen:

- IR spectroscopie: Aantonen (kwalitatief bepalen) van functionele groepen op basis van hun vibratie energieën. Hiermee kan men een stof identificeren en ook bepalen of de stof verontreinigd is of niet.

- UV/VIS: Hiermee kan men een kwantitatieve bepaling doen van een hoeveelheid stof in een monster.

Om te meten in het zichtbare gebied maakt men vaak een complex (=kleur) die men doormeet. Veelal complexeerd men anorganische stoffen.

In het UV gebied gebeurt dit niet. Organische stoffen zijn veelal gevoelig voor een golflengte uit dit gebied.
Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.

Berichten: 857

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.
Ik weet dat het kan maar ik heb zelf nog nooit een kwantitatieve meting mbv UV/Vis gedaan. Het is volgensmij ook niet de meest handige manier.

Ik heb ook gehoord dat je een kwantitatieve bepaling mbv IR-spectroscopie kan doen maar het is niet echt handig volgensmij. Er zijn genoeg alternatieven op dat gebied.

Berichten: 2.035

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

Demon van Laplace schreef: Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.
Ik weet dat het kan maar ik heb zelf nog nooit een kwantitatieve meting mbv UV/Vis gedaan. Het is volgensmij ook niet de meest handige manier.
Juist wel!

Je kan simpelweg een ijkreeks maken, en daarna nauwkeurig een gehalte bepalen..... hier op het forum staan diverse topics met daarin voorbeelden van dit soort bepalingen :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

Daarentegen zijn kwantitatieve methoden in de IR vrijwel onmogelijk; daar gaat het om de vorm van het spectrum die tot een identificatie van een stof kan leiden, maar alle organische verbindingen hebben pieken in dezelfde gebieden en dus kan er geen echt kwantitatieve en specifieke bepaling worden gedaan.

Berichten: 857

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

JeffreyButer schreef:
Demon van Laplace schreef: Zowel UV/VIS als IR worden gebruikt voor kwantitatieve en kwalitatieve metingen.
Ik weet dat het kan maar ik heb zelf nog nooit een kwantitatieve meting mbv UV/Vis gedaan. Het is volgensmij ook niet de meest handige manier.
Juist wel!

Je kan simpelweg een ijkreeks maken, en daarna nauwkeurig een gehalte bepalen..... hier op het forum staan diverse topics met daarin voorbeelden van dit soort bepalingen :P
Excuses excuses...Ik heb nog nooit een KWALITATIEVE bepaling met behulp van UV/VIS gedaan...klein foutje :lol: ;)

Wij doen juist niets anders dan kwantitatieve bepalingen mbv spectrometrie

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

Daarentegen zijn kwantitatieve methoden in de IR vrijwel onmogelijk; daar gaat het om de vorm van het spectrum die tot een identificatie van een stof kan leiden, maar alle organische verbindingen hebben pieken in dezelfde gebieden en dus kan er geen echt kwantitatieve en specifieke bepaling worden gedaan
IR spectroscopie wordt wel degelijk gebruikt voor kwantitatieve metingen, zelf heb ik gewerkt met IR-spectroscopie voor bepaling van de samenstelling van nierstenen en apperatuur getest voor bepaling van vet in faeces.

kijk maar in de volgende link

http://www.imag.dlo.nl/groups/base/Base-gr...&ThmId=&TpcId=3

Berichten: 19

Re: Praktische toepassingen spectroscopie?

:lol: bedankt voor de hulp, die laatste link is excact wat ik zocht

Reageer