[scheikunde] Kleurstof in rode wijn en Natriumchloride

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kleurstof in rode wijn en Natriumchloride

Hallo,

Ik zit in 6VWO en maak een profielwerkstuk over het verwijderen van rode wijnvlekken uit tapijt m.b.v. keukenzout (NaCl).

Weet iemand welke kleurstoffen in rode wijn voor zulke hardnekkige vlekken zorgen? Op internet en wikipedia kan ik alleen maar vinden dat er ca. 30 mg anthocyaninen in 100 g rode wijn aanwezig is.

Verder heb ik gevonden dat anthocyaninen positief geladen zijn en Cloride-ionen als tegenionen hebben. Ik kom er echter niet achter wat voor reactie er nou optreedt als je NatriumChloride bij rode wijn doet. Treedt er een reactie op tussen de anthocyaninen en chloride-ionen of vindt er een hele andere reactie plaats?

Is er iemand die dit weet?

Bij voorbaat dank!

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Kleurstof in rode wijn en Natriumchloride

Welkom op het chemieforum!

de kleur van rode wijn wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door anthocyanines, al zitten er veel meer kleurstoffen in wijn!

Informatie over welke chemicalien er allemaal in wijn zitten vindt je hier!

Het verwijderen van wijnvlekken m.b.v. zout is geen chemisch proces, maar berust uitsluitend op het absorberen van de wijn door het zout! Hierna zal je altijd nog een "echte" chemische stap (met witte wijn, schoonmaakmidddel o.i.d.) moeten uitvoeren om de vlek echt weg te krijgen.

Er zijn veel vlekverwijderaars op de markt die ook gebaseerd zijn op dit procede, waarbij als eerste stap een middel wordt gebruikt dat nog veel beter de wijn kan absorberen dan gewoon keukenzout. Het grote voordeel van keukenzout is natuurlijk dat iedereen het in huis heeft :lol:

Reageer