Elektrische geleiding

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Elektrische geleiding

Ik zit met een klein probleem:

We kregen deze week een huiswerk van chemie (een vak waar ik van hou), maar er is een opgave die ik niet zo duidelijk vind.

Je moet het verschil in elektrische geleiding tussen bepaalde stoffen bespreken.

Ik ken het verschil tussen NaCl en NaCl in een waterige oplossing, en het verschil tussen Mg en magnesiumdichloride, maar wat is precies het verschil in elektrische geleiding tussen zuiver zwavelzuur een zwavelzuur in een waterige oplossing?

Ik weet waarom zwavelzuur geleidend is in water, maar wat zorgt voor elektrische geleiding bij zuiver zwavelzuur, zijn het de waterstofbruggen die er een rol in spelen? Als iemand me kan helpen, alle hulp is welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Elektrische geleiding

Geleidt zuiver zwavelzuur wel? Ik dacht dat zuiver zwavelzuur niet gedissociëerd was in ionen.

Berichten: 8

Re: Elektrische geleiding

Dat dacht ik ook. Misschien is het een strikvraag?

Dat zou wel gemeen zijn Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Elektrische geleiding

Zuiver zwavelzuur (100%, dus niet wat je normaliter koopt, dat is pakweg 96%) is enigszins geioniseerd.

H2SO4 <---> HSO4- + H3SO4+

H3SO4+ <--->>> SO3 + H3O+

Dat H3SO4+ is zeer sterk opgesplitst en netto heb je dus in zuiver zwavelzuur ionen H3O+ en HSO4- en opgelost SO3. Zuiver zwavelzuur rookt behoorlijk, vanwege dat SO3 dat uit de oplossing komt en vreselijk rookt (ja, dat is echt ongelooflijk, hoe extreem SO3 rookt aan de lucht).

In commercieel 96% zwavelzuur zit 4% water en dat is genoeg om alle SO3 te binden en daarom rookt dat zwavelzuur niet meer aan de lucht.

Zuiver zwavelzuur geleidt dus de stroom redelijk goed, hoewel natuurlijk wel duidelijk minder dan een oplossing van bijv. 20% zwavelzuur in water.

Berichten: 8

Re: Elektrische geleiding

Dankjewel voor de informatie, ik wist niet dat zuiver zwavelzuur opgesplitst wordt in deze ionen, weer iets dat ik heb bijgeleerd. :lol:

Bedankt!

Berichten: 8

Re: Elektrische geleiding

Gebeuren deze reacties dan niet bij een 96% oplossing?

U zegt dat er ook SO3 vrijkomt, maar dat die 4% water er zich mee bindt, maar er moet dus ook al een soort reactie optreden om die SO3 te verkrijgen?

Komen er dan bij die reactie geen ionen vrij?

Berichten: 3.145

Re: Elektrische geleiding

Ook in 96% zwavelzuur krijg je opsplitsing in ionen, maar daar zal het aanwezige water de protonen kunnen opnemen van H2SO4.

Je zult in 96% zwavelzuur dus hoofdzakelijk H3O+ en HSO4- hebben als ionen. Eventueel gevormd SO3 zal direct reageren met aanwezig water, dus in 96% zwavelzuur zul je weinig tot geen SO3 hebben.

In 96% zwavelzuur heb je dus wel degelijk ionen, het zal zelfs beter geleiden dan 100% zwavelzuur.

Berichten: 8

Re: Elektrische geleiding

OK, ik snap het.

Bedankt.

Reageer