Geschiedenisles Scheikunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 857

Geschiedenisles Scheikunde

Ik vroeg me laatst eens af hoe sommige geniale ontdekkingen, in de scheikunde, zijn gedaan. Er zijn toch hele slimme mensen mee bezig geweest die toch een bepaalde manier van denken hebben gehad waardoor deze experimenten succesvol zijn geworden.

Zou het een idee zijn om ook lessen te krijgen in belangrijke chemische ontdekkingen van vroeger?? Zou het kunnen zijn door in te gaan op dit soort experimenten dat er meer belangrijke ontdekkingen worden gedaan?

Tijdens die lessen zal je inzicht krijgen in hoe experimenten/onderzoeken zijn uitgevoerd en wellicht ook welke gedachtengang je moet hebben om zo een onderzoek te laten slagen.

Berichten: 636

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Bij ons in het scheikundeboek staat vaak ook wel een beetje verteld over de uitvinder of bedenker van iets. Dus je weet dan wel ongeveer wat er achter zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Ontdekkingen worden gedaan door hard werken en toeval, in combinatie met een brein dat de ontdekking herkent en er de waarde van inziet. Je kunt jezelf wel meer openstellen voor toeval door creatief te werk te gaan, en creatief te leren denken. Ik heb een verschrikkelijk studieboek liggen waar ik nog niet ver in ben gekomen:

http://www.creativiteithoezo.net/

Technieken uit dat boek kunnen je leren gevoelig te worden voor ontdekkingen.

Voorbeeldoefening: verzin 5 mogelijke cadeaus voor de verjaardag van je vrouw/vriendin. Als je daarmee klaar bent, doe er dan nog 10....

Berichten: 4

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Het valt mij op dat heel veel belangrijke ontdekkingen gedaan werden door toeval. Meestal waren de ontdekkers bezig met heel andere dingen toen ze hun ontdekking deden. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld rubber en peniciline.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Een quote die ik ooit ergens heb gelezen:

De meeste geniale uitvindingen werden vooraf gegaan met de uitroep: "Hee, dat is grappig", in plaats van "Eureka".
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.153

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Het valt mij op dat heel veel belangrijke ontdekkingen gedaan werden door toeval. Meestal waren de ontdekkers bezig met heel andere dingen toen ze hun ontdekking deden. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld rubber en peniciline.
dit is inderdaad meestal zo.

Als onderzoeker ben je vaak bezig om naar 1 doel toe te werken. Daarbij kom je honderden problemen tegen. Die elk naar een eigen onderzoek leiden. Als je dan toevallig een pad kiest die naar iets echt moois leidt heb je geluk. Helaas zijn de paden naar mislukking talrijker dan de paden naar succes.

Maar zoals ooit een wijs man heeft gezegd: Geen resultaat is ook een resultaat.

Berichten: 857

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Ookal is het toeval, toch hebben ze in gezien dat "wat er gebeurde" iets bijzonders was. Ik denk dat wij daar veel van leren.

Eerlijk gezegt gooi ik gewoon een fout resultaat weg ipv er bij na te denken wat er fout is gegaan.

Berichten: 1.153

Re: Geschiedenisles Scheikunde

nee een fout resultaat bekijk ik altijd om te achterhalen wat er fout ging, zodat ik weer verder kan.

Berichten: 198

Re: Geschiedenisles Scheikunde

maw: jeroen gaat nog ooit een grote ontdekking doen, jeffrey moet er nit op hopen :lol:

jk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Strontium schreef: maw: jeroen gaat nog ooit een grote ontdekking doen, jeffrey moet er nit op hopen :lol:
Uitzoeken wat er misgaat is niet voldoende voor een toevallige ontdekking. Van de fout een positieve kant zien, dat is de volgende stap.

Berichten: 1.153

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Strontium schreef: maw: jeroen gaat nog ooit een grote ontdekking doen, jeffrey moet er nit op hopen :lol:

jk
ik was van plan om de nobelprijs van 2008 te halen ;)

Re: Geschiedenisles Scheikunde

Hebben we ook nog kandidaten voor de IG-nobelprijs? :lol:

Reageer