Zuurstofbleekmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Zuurstofbleekmiddel

Beste mensen,

De volgende proef moest ik en een vriendin uitvoeren:

proef 1:

Voeg in een bekerglaasje aan 5 ml van het bleekmiddel 5 ml gedestilleerd water toe; doe er vervolgens 10 ml 0.02M kaliumpermanganaat bij. Bewaar het bekerglaasje met inhoud tot later

Proef 2:

Voeg in een bekerglaasje aan 5 ml van het bleekmiddel 5 ml 1M zwavelzuuroplossing toe; en doe er vervolgens 10 ml 0,02M kaliumpermanganaat bij.

De volgende waarnemingen zijn opgetreden:

proef 1: er ontstaat 3-4 schuim en de oplossing is bruinkleurig

proef2: er ontstaat 1/4 schuim en de oplossing is lichtblauw/wit kleurig.

Feiten: bij proef 1 is meer zuurstof ontstaan dan bij proef 2.

De vraag die ik moet beantwoorden is: bedenk een reden waarom de ontleding van waterstofperoxide wel is opgetreden bij proef 1 en niet bij proef 2?

Een andere vraag is: Bedenk een onderzoek om na te gaan of de door jou bedachte reden juist kan zijn?

Voer dat onderzoek uit. Je kunt daarbij het beste tot de conclusie komen dat de door jou bedachte reden onjuist is.

Weet iemand hier een antwoord op????????

NIEUW:

Leuk dat iedereen zo reageert!!

Om nog even wat extra toe te voegen:

Het verschil in de ontstane hoeveelheden zuurstof bij de proeven 1 en 2 kan niet worden verklaard met de vergelijkingen van de reacties tussen H2o2 en Mno4-

En dit is niet huiswerk, maar een onderzoek PO. Ook was het ons al duidelijk dat het bij allebei de proeven om een redoxreactie gaat, dit stond namelijk in de beschrijfving zelf!

Berichten: 19

Re: Zuurstofbleekmiddel

Ja het verschil zal hem zitten in dat het de een in een zuur milieu plaatsvond en de ander niet. Ik zou es kijken wat het verschil is tussen een reactie met permanganaat in zuur milieu en een minder of mischien helemaal geen zuur milieu.

Zal ik jullie ook maar verklappen dat het om een redoxreactie gaat

Ik hoop dat ik zo niet te veel heb verklapt en hoort dit niet eigenlijk thuis bij huiswerk onderdeel?

edit: Dit is best wel raar, Ik zou toch bijna verwachten dat bij proef 2 meer zuurstof onstaat als ik zo een tijdje naar de tabel van de redoxreacties zit te staren. Wat zit er eigenlijk allemaal in in dat bleekmiddel. Ik zou zeggen probeer es alle mogelijke halfreacties op te schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Zuurstofbleekmiddel

bedenk een reden waarom de ontleding van waterstofperoxide wel is opgetreden bij proef 1 en niet bij proef 2?
Wat je je moet afvragen is:

1) Waarin verschilt proef 1 van proef 2?

2) Wat voor invloed hebben de toegevoegde chemicaliën op mijn bleek?

Antwoord op 1):

Je heb ipv water bij proef 2 zuur toegevoegd. Wat doet dat zuur met je bleek?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3.145

Re: Zuurstofbleekmiddel

Dat schoonmaakmiddel bevat waterstofperoxide.

Waterstofperoxide reduceert permanganaat ion in neutraal milieu, hierbij ontstaat zuurstof, hydroxide en MnO2:

H2O2 + 2MnO4- ---> 2OH- + 2MnO2 + 2O2

Dit MnO2 ontleedt vervolgens ook een flink deel van de H2O2. Het is een krachtige katalysator voor ontleding van H2O2.

In zuur milileu krijg je heel andere reacties. Daar werkt H2O2 als reductor volgens de volgende half-reactie:

H2O2 --> O2 + 2H+ + 2e

Permanganaat reageert volgens de volgende half reactie:

MnO4- + 8H+ + 5e --> Mn2+ + 4H2O

Dus, in zuur milieu krijg je vrijwel kleurloos Mn2+, terwijl je in basisch milieu bruin waterhoudend MnO2 krijgt. Bovendien is Mn2+ geen katalysator voor ontleding van waterstofperoxide.

Zelf moet je de vergelijking maar even helemaal kloppend maken op basis van de twee half-reacties en je kunt nu ook wel redelijk goed verklaren, waarom je zonder zuur veel meer zuurstof krijgt. Met zuur zul je echter ook nog wel zuurstof krijgen.

Berichten: 19

Re: Zuurstofbleekmiddel

woelen schreef: Dat schoonmaakmiddel bevat waterstofperoxide.

Waterstofperoxide reduceert permanganaat ion in neutraal milieu, hierbij ontstaat zuurstof, hydroxide en MnO2:
Dat zijn weer van die rare woordspelingen, als waterstofperoxide iets anders reduceert neemt ie dus zelf wat op. Dus H2O2 is de oxidator ? als dat zo is dan snap ik een paar dingen niet echt.

Berichten: 1.122

Re: Zuurstofbleekmiddel

Flip Trip schreef:
woelen schreef: Dat schoonmaakmiddel bevat waterstofperoxide.

Waterstofperoxide reduceert permanganaat ion in neutraal milieu, hierbij ontstaat zuurstof, hydroxide en MnO2:
Dat zijn weer van die rare woordspelingen, als waterstofperoxide iets anders reduceert neemt ie dus zelf wat op. Dus H2O2 is de oxidator ? als dat zo is dan snap ik een paar dingen niet echt.
Je haalt het een beetje door elkaar. De termen, reduceren oxideren reductor en oxidator haalde ik vroeger ook altijd door elkaar :lol:

Even een overzichtje:

- De reductor reduceerd de oxidator.

- De oxidator oxideerd de reductor.

- Een reductor staat electronen af

- Een oxidator neemt electronen op.

Dus: De reductor reduceerd de oxidator, want de oxidator neemt electronen op en zijn lading wordt daardoor gereduceerd (hij wordt negatiever).
Waterstofperoxide reduceert permanganaat ion in neutraal milieu, hierbij ontstaat zuurstof, hydroxide en MnO2
Waterstofperoxide is dus een.....? Afbeelding

Grtz

Bas

Berichten: 19

Re: Zuurstofbleekmiddel

Dus waterstofperoxide is de reducter, wat is dan de halfverglijking dan van deze reactie. H2O2 + 2MnO4- ---> 2OH- + 2MnO2 + 2O2

en hoezo staat erna "In zuur milileu krijg je heel andere reacties. Daar werkt H2O2 als reductor volgens de volgende half-reactie:"

Het zal wat zoiets zijn wat niet uit de redox tabel valt af te leiden, want waterstofperoxide is toch wel de sterkste oxidator, in zuur milieu zelfs nog sterker.

Ik vind het maar raar maar ik neem aan dat de halfverglijkingen voor de eerste reactie,

H202 ---> O2(g) + 2H+ + 2e- 3x

MnO4- + 2H20 + 3e- ---> MnO2(s) + 4OH- 2x

------------------------------------------------------

3H202 + 2MnO4- ---> 3O2(g) + 4H20 + 2OH-

Maar dit zou in slecht moeten verlopen want Vox-Vred= 0,57-0,68=-0.11

Maarja het vast MnO2 verdwijnt uit het evenwicht, dus krijg je wel een aflopende reactie. En als ik het goed begrijp werkt MnO2 als een katalysator voor de vorming van zuurstof.

Welke reactie wordt gekatalyseerd ?

Berichten: 3.145

Re: Zuurstofbleekmiddel

Waterstof peroxide is eigenlijk best wel raar spul (nog zo'n stof is hydroxylamine). Deze stoffen kunnen als oxidator werken, maar ook als reductor.

In combinatie met MnO4- werkt H2O2 als reductor, in combinatie met bijvoorbeeld Br- werkt het als oxidator.

Helemaal leuk wordt het als je 30% H2O2 mengt met 30% HCl. Dan werkt het als reductor en tegelijk als oxidator (oscillerend). Eerst krijg je chloorgas (H2O2 is de oxidator), vervolgens oxideert dat chloorgas meer H2O2, waarbij zuurstof ontstaat (dan is het dus weer reductor). Als je dan kijkt naar de reactie dan zie je een soort oscillerend gedrag, waarbij een paar seconden flink zuurstof gevormd wordt, en dan weer een poosje niet, en dan weer wel enz.

Juist omdat H2O2 zowel reductor als oxidator kan zijn en soms zelfs tegelijkertijd in de zelfde reactie mix zijn veel reacties met H2O2 ook best gecompliceerd.

@Flip Trip: Inderdaad zou je kunnen stellen dat de halfreactie voor waterstofperoxide als reductor voor zuur milieu en basisch milieu gelijk zijn, maar dat is puur formeel gezien. De werkelijke reactie (het mechanisme) is in basisch milieu anders. Hoe het precies loopt weet ik ook niet. Wat ik heb gegeven is alleen maar een netto reactie. Deze treedt echt op. Probeer maar eens. Als je wat H2O2 toevoegt aan een neutrale permanganaat oplossing, en je laat het bruine neerslag bezinken, dan zul je zien dat de vloeistof na de reactie basisch is geworden (bijv. met fenolftaleine). Alle H2O2 is dan verdwenen, zelfs bij gebruik van een grote overmaat. In een zure oplossing blijft er H2O2 over, als er tenminste overmaat zuur en overmaat H2O2 is gebruikt.

Reageer