fenomeen destillatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

fenomeen destillatie

Hey,

Na het uitvoeren van een aantal destillaties (o.a. water-ethanol) bleek dat de temperatuur in de gasfase hoger was dan in het vloeistofmengsel in de destillatiekolf. Ik heb altijd gedacht dat de gasfase dezelfde temperatuur heeft als de vloeistof, temeer daar het vloeibare mengsel constant matig geroerd werd

Dit temperatuursverschil schijnt een "normaal" fenomeen te zijn.

Weten jullie soms waarom de dampen oververhit zijn?

Enkel bij de overgang naar de volgende fractie is de temperatuur van het vloeistofmengsel eventjes een pak hoger dan die van de damp, hetgeen uiteraard logisch is.

Alvast bedankt

Berichten: 162

Re: fenomeen destillatie

Eigenlijk is het ook heel logisch: het zijn eerst de moleculen die het snelst "trillen" die het eerst ontsnappen bij verwarmen van de temperatuur, waardoor de langzaamste moleculen achterblijven. En zoals je weet: temperatuur heeft te maken met de kinetische energie van de moleculen. Want als de temperatuur van zowel de gasfase als de vloeibare fase hetzelfde is, waarom zouden die moleculen dan de dampfase in willen (even heel plastisch uitgedrukt :lol: ).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fenomeen destillatie

Zo logisch is dat dus niet, Apotheker. Het "ontsnappen" kost deze snelle moleculen ook energie; ze moeten zich losrukken uit de vloeistof. Daardoor worden ze vertraagd. Ik kan zo niet 1,2,3 overzien hoe deze effecten met elkaar balanceren.

edit: over hoeveel temperatuurverschil spreek je, kook?

Berichten: 6

Re: fenomeen destillatie

Zo'n 4-5 graden, op een bepaald moment zelfs 7. K heb dat aan mijn begeleider gezegd en die zei dat ik het maar moest opzoeken.

Re: fenomeen destillatie

Is het mogelijk dat je warmtebron de dampfase rechtstreeks verwarmt?

Berichten: 6

Re: fenomeen destillatie

Neen,

en moest dat het geval zijn zou mijn begeleider toch niet zeggen dat het een normaal fenomeen is bij destillatie. Ik zoek er dus een wetenschappelijke verklaring voor.

Ik begin al spijt te krijgen dat ik het idee had om de temperatuur zowel in de vloeistof als in het gas te meten. :lol: Maar kben uiteraard wel benieuwd naar de oplossing

Reageer