invloed temperatuur op Trisbuffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

invloed temperatuur op Trisbuffer

Avé

Ik zit met een vraagje over buffers, ik heb namelijk een Tris buffer op 3 verschillende temperaturen gebracht, maar de Ph blijkt nauwelijks te schommelen

Afbeelding

De resultaten van de invloed zijn

op 0°c is de

PH=8.77

op10°c is de

PH=8.70

op 20°c is de

PH=8.84

dus zeker ook geen lineair verband :lol: .....is dit mogelijk?

iemand die me kan helpen?

Deef

Berichten: 592

Re: invloed temperatuur op Trisbuffer

Op welke manier bepaal je de pH?

Is het niet mogelijk dat je standaardafwijking groter is dan het verschil tussen je 3 metingen?

Berichten: 3

Re: invloed temperatuur op Trisbuffer

Hoi,

gewoon met een PH meter, die dus tussen elke meting gecalibreerd wordt.

Ik denk niet dat de standaardafwijking er voor iets tussen zit .

toch bedankt vor de reactie alvast !

Berichten: 3

Re: invloed temperatuur op Trisbuffer

Hallo

Ik lees net dat de Trisbuffer gebruikt wordt voor cellenkweek.

daaruit denk ik dat je kan concluderen dat de PH niet varieert in functie van de temperatuur. Aangezien cellenkweek aan 37°c uitgevoerd wordt ?

dus daarom waarschijnlijk geen lineair verband , en dus het verschil in de PH zal waarschijnlijk meer te maken hebben met de recalibratie van de meter dan de temperatuur.

toch bedankt

davie

Re: invloed temperatuur op Trisbuffer

Even opmerking over de pH-meter: heb je een meter met een temperatuursensor en automatische korrektie voor temperatuur, zoniet dan zijn je pH waarden niet korrekt want de ijkbuffers en de meter staan standaard bij 20 graden gecallibreerd en niet bij 0 en 10 graden.

Berichten: 125

Re: invloed temperatuur op Trisbuffer

Als er een buffer oplossing temperatuur afhankelijk is, is het wel een Tris buffer.

Je moet dus goed oppassen hoe je de pH meet (bij welke temeperatuur). Of het verschil lineair is, weet ik zo niet, wel dat het verschil erg groot kan zijn met een oplossing uit de koelkast of kamer temperatuur.

Sjouke

Reageer