[scheikunde] Oefening reactiesoorten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Oefening reactiesoorten

Ik zou inderdaad wat hulp kunnen gebruiken bij de volgende opgave:

Bereken de massa Ca(OH)2 die nodig is om 50,0 gram H3PO4 in 200 ml oplossing volledig te neutraliseren.

Ik heb wat moeilijkheden met het oplossen van dergelijke oefeningen, wat ik juist moet doen, enz.

Hier is alvast wat ik al heb berekend:

Mr(H3PO4)= 3 + 30 + 4 (16) = 97

n=m/M

n=50g/97 = 0,515 mol

0,515 mol --> 1000 ml

Voor 200ml (1000ml :5 = 200ml): 0,515mol/5 = 0,103 mol

->Dit is wat ik voorlopig heb, ik betwijfel of ik hier juist bezig ben, dus ik zou hulp goed kunnen gebruiken.

Wat ik nog begrepen heb uit de opgave is dat het neutraliseren = 10-7 mol/l ..... maar ben ik daar wel iets mee...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Je bent goed op weg!

Inderdaad is 50.0 gram H3PO4 gelijk aan 0.515 mol, en zit er dus 0.103 mol in 200 mL.

Bij het neutraliseren moet je weten wat de reactievergelijking is tussen je Ca(OH)2 en het H3PO4.

Kan je zeggen wat dat volgens jou zou moeten zijn? Ik bedoel de verhouding Ca(OH)2/H3PO4 ?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Beryllium schreef: Je bent goed op weg!

Inderdaad is 50.0 gram H3PO4 gelijk aan 0.515 mol, en zit er dus 0.103 mol in 200 mL.

Bij het neutraliseren moet je weten wat de reactievergelijking is tussen je Ca(OH)2 en het H3PO4.

Kan je zeggen wat dat volgens jou zou moeten zijn? Ik bedoel de verhouding Ca(OH)2/H3PO4 ?
Als ik goed begrijp wat je bedoelt :lol: , is de verhouding gewoon 1/1 hier, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Nee, denk het niet :lol:

Welk 'deel' van de Ca(OH)2 reageert er met welk 'deel' van de H3PO4? Hint: het is een zuur/basereactie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Beryllium schreef: Nee, denk het niet :lol:

Welk 'deel' van de Ca(OH)2 reageert er met welk 'deel' van de H3PO4? Hint: het is een zuur/basereactie.
Ca met PO4 en (OH)2 met H3

En heb er dit van gemaakt:

2 H3PO4 + 3 Ca(OH)2 -> 6 H(OH) + Ca3(PO4)2

Maar is dat nodig?

Verhouding zou dus 2 / 3 zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Afbeelding

Om 2 mol H3PO4 te neutraliseren heb je dus 3 mol Ca(OH)2 nodig (let op, dus niet andersom, dat wordt vaak fout gedaan). Reken nu eens uit wat dat voor jouw opgave betekent?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

0,515 mol --> 2 H3PO4

dus is dit 0,7725 mol --> 3 Ca(OH)2

n= m/M

n.M = m (Mr(Ca(OH)2=74)

0,7725.74 = ongeveer 57 g. Ca(OH)2

Ik denk dat dat het is :lol:

Bedankt voor de hulp!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oefening reactiesoorten

Nu H(OH) nog even anders schrijven?

Reageer