Kaliumpermangaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Kaliumpermangaat

Ik heb een vraagje..

in vragen komt steeds de stof kaliumpermaangaat voor.. zoals bijvoorbeeld in redoxreacties..

In de binas staan 4 verschillende formules voor deze stof (halfreacties) kan iemand mij het verschil uitleggen..

Ik zal ze hier plaatsen

MnO4- + 8 H+ + 5e- --> Mn 2+ + 4H20

MnO2 + 4 H+ +2e- --> Mn 2+ + 2 H2O

MnO4- + 2 H2O + 3e- --> MnO2 + 4 OH-

MnO4- + e- --> MnO4 2-

Ik snap dat met sub en sup script nog steeds niet sorry..

rwwh: simpel: pak een paar cijfertjes of lettertjes beet (selecteren), en klik dan met de muis op het "SUB" of "SUP" knopje. Niet de hele zin in sup/sub zetten, maar alleen de lettertjes die omhoog of omlaag moeten.

Berichten: 2.035

Re: Kaliumpermangaat

Kaliumpermanganaat is KMnO4

Wat jij beschrijft zijn halfreacties van permanganaat-ionen (MnO4-) en van Mangaandioxide (MnO2) :lol:

Subscript-voorbeeld: O2

- typ O

- klik op "sub"

- typ 2

- klik op "sub*"

Er staan nu wat tekens voor en na de 2, pas na klikken op "berichtvoorbeeld" zie je het resultaat ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Kaliumpermangaat

Zoals je misschien kunt zien (aantal H+-jes) hangen de redoxreacties met permanganaat samen met de concentratie zuur in de redoxoplossing. Dit wil zeggen, hoe zuurder de oplossing, hoe hoger het redoxpotentiaal van de permanganaat. Dit betekent voor binas niet meer dat deze hoger in de tabel komt te staan.

Aangezien deze nevenreacties storend zijn, omdat er een afwijkend aantal elektronen wordt opgenomen, probeert men altijd in een zo sterk zuur milieu te werken dat de halfreactie MnO4- + 8 H3O+ + 5e- --> Mn2+ + 12 H2O

Berichten: 3.145

Re: Kaliumpermangaat

Dit is nou precies de narigheid bij heel veel reacties. Er zijn maar erg weinig reacties, die volgens precies dat ene schema verlopen dat in een tabelletje staat. Bij zeer veel (redox)reacties verlopen er meerdere reacties tegelijkertijd. Bij het permanganaation heb je er een aantal gezien.

Inderdaad is het bij permanganaat zo dat als je de oplossing maar voldoende zuur maakt, dat eigenlijk alleen die reactie optreedt met Mn2+ als reactieprodukt. In neutraal of basisch milieu is het allemaal een stuk gecompliceerder.

Nog zo'n vervelende is de oxidatie van sulfiet:

SO32- + H2O --> SO42- + 2H+ + 2e

2SO32- --> S2O62- + 2e

Deze twee reactues treden eigenlijk altijd tegelijkertijd op en het is heel moeilijk om de reactiecondities zo te kiezen dat uitsluitend de ene of de andere optreedt. Helaas is het aantal reacties wat altijd kwantitatief volgens een enkel schema verloopt vrij klein.

Reageer