absoluut maken van methanol (over Mg)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

absoluut maken van methanol (over Mg)

Hallo,

Voor de productie van CH3ONa heb ik eerst watervrij CH3OH nodig.

Volgens Organikum, Wiley VCH,3de druk, 2000, p753 moet men hiervoor CH3OH toedruppen op Mg spaanders. Er moet dan een gas ontstaan, enkel wanneer het watergehalte kleiner is dan 1%( wat zeker het geval is, want mijn CH3OH is reeds 99,85% zuiver). De reactie die doorgaat staat evenwel niet beschreven.

Welke van volgende 2 reacties gaat er door?

H2O + Mg --> MgO + H2

of

2 H2O + Mg --> Mg + 2H2 + O2

Na de reactie moet men ook nog 2 uur refluxen (waarom?) en destilleren.

De bekomen CH3OH moet ik dan toedruppelen op Na om CH3ONa te krijgen, volgens: 2CH3OH + 2Na --> 2CH3ONa + H2

Deze reactie is mij wel duidelijk, maar die eerste niet

alvast bedankt voor jullie medewerking

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: absoluut maken van methanol (over Mg)

De tweede reactie lijkt me niet zo waarschijnlijk, dan zou magnesium katalysator zijn voor de ontleding van water? Dat zal wel niet toch?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: absoluut maken van methanol (over Mg)

H2O + Mg --> MgO + H2
Dit is de netto reactie. In eerste instantie reageert het methanol en vervolgens reageert het gevormde magnesium methoxide met het water weg.

Het refluxen gebeurt eigenlijk niet nà de reactie, maar gebeurt om het volledig af te laten lopen.

Met destilleren scheid je vervolgens de droge methanol van de magnesiumzouten.

PS

Ik weet niet hoe zuiver de natriummethoxide moet zijn die je gaat maken, maar het zal ook prima gaan door de 99.85% methanol met natrium te behandelen (dus zonder voordrogen over magnesium).

Ten slotte zou ik zelf de natrium in stukjes aan de methanol toevoegen ipv de methanol op natrium te druppelen.

Reageer