[scheikunde] Wet van Nernst

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 78

[scheikunde] Wet van Nernst

Wij zijn bezig met voltammetrie en lopen zodoende tegen het volgende probleem aan.

Als je spanning zet over twee electroden, gaat er een reststroompje lopen. Dat is niet te voorkomen. Maar: als de spanning hoog genoeg wordt, worden sommige ionen ontladen. Hierdoor gaat de stroomsterkte stijgen. Deze spanning (de halfwaardespanning) houdt verband met de E0 uit de wet van Nernst en is voor elk ion kenmerkend.

Nu is mijn vraag: wat is het verband tussen de E0 uit de wet van Nernst en de halfwaardespanning?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Die halfwaardespanning ken ik niet. Ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen.

De spanning van een cel kan wel degelijk stroomloos worden gemeten; je meet dan de tegenspanning uit een voeding die je nodig hebt om de stroom precies op nul te houden.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Hallo, ik zit ook in de groep van drieCH, het draait hier nu niet om de reststroom, dat is allemaal wel duidelijk.

Het gaat ons vooral om het verband tussen de E0 uit de wet van Nernst en de halfwaardespanning.

Kan 1 van jullie deze vraag misschien beantwoorden?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Volgens mij staat het antwoord hier, vanaf pagina 232.

Berichten: 78

Re: [scheikunde] Wet van Nernst

Oké, bedankt. Tot zover is alles duidelijk.

Maar is er nu iemand die mij kort, snel en duidelijk een uitleg kan geven over Direct Current Voltametrie? Alvast bedankt!

Reageer