ALKENEN

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

ALKENEN

Zou iemand me kunnen vertellen of je een alkeenstructuur kan maken die plat is? Zo ja kan iemand me het dan uitleggen

ALvast bedankt

greetz bill

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: ALKENEN

Wat bedoel je met "die plat" is? :lol:

CH2=CH2-CH3 is propeen (1-propeen), is dat plat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ALKENEN

Afhankelijk van welke alkeen je kiest is hij sowieso al plat, of bedoel je dat niet?

[edit]

@Chemaster: propeen is niet plat, de CH3 is niet in 1 vlak te vatten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ALKENEN

Chemaster schreef:Wat bedoel je met "die plat" is? :lol:

CH2=CH2-CH3 is propeen (1-propeen), is dat plat?
Dit klopt niet. Propeen is CH2=CH-CH3.

C kan 4 bindingen aan en niet 5:

CH2=CH2-CH3
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 1.122

Re: ALKENEN

Bedoelt billyellen met ´plat` soms `recht´? Een alkaanketen is een langgerekte keten maar in een alkeenketen zit een hoek op de plaats van de dubbele binding. Wordt er soms bedoelt of de alkeen keten ook langgerekt kan zijn op de positie van de dubbele binding?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ALKENEN

Een alkeen dat plat is, is etheen:

H2C=CH2

Alle atomen liggen in hetzelfde vlak

Volgens mij is dit nog uit te breiden naar:

H2C=C=CH2

H2C=C=C=CH2

H2C=C=C=C=CH2

enz
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ALKENEN

Etheen is inderdaad plat.

Maar: propadieen is niet plat! Het vlak waar de ene CH2 in ligt staat haaks op het vlak van de andere CH2; te verklaren m.b.v. de VSEPR-theorie.

Butatrieen is wel weer plat, net zoals hexapenta-een (hmm, is dat een correcte naam?).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: ALKENEN

volgens mij worden de termen "plat" en "lineair" verkeerd door elkaar gebruikt. De betreffende alkenen zijn volgens mij wel plat maar niet lineair.

Berichten: 3.145

Re: ALKENEN

Dit is interessante materie. Kan iemand mij het verschil tussen de begrippen "lineair" en "plat" eens uitleggen in deze context?

Verder, al redenerend kom ik voor al die alkenen uit op een molecuul, waarin alle H-atom in het zelfde vlak liggen, dus ook voor H2C=C=CH2. Zolang er geen enkele binding tussen zit, zijn de moleculen star (geen rotatie om de binding mogelijk) en zou je iets krijgen als volgt:

H         H

  C=C=C

H         H

Je kunt de keten naar believen langer maken, bijv.

H             H

  C=C=C=C=C

H             H

<pre>

H H

C=C=C

H H

</pre>

EDIT: Hoe kan ik layouten middels spaties? Die HTML-spatie code wordt blijkbaar niet altijd goed weergegeven. Als ik echter geen explicite code voor spaties gebruik, dan maakt de software van een willekeurig aantal spaties gewoon 1 spatie :lol: . Gebruik van <pre> en </pre> werkt ook al niet ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: ALKENEN

volgens mij worden de termen "plat" en "lineair" verkeerd door elkaar gebruikt.
Niet door mij. Ik weet het verschil wel degelijk, daarom had ik ook in mijn post mezelf ingedekt door "volgens mij" te typen. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan want ik had het niet 100% :lol:

Etheen is zeker plat, dat wist ik wel 100% zeker.

Dus afgaande op Beryllium:

C=C

C=C=C=C

C=C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C=C

enz zijn plat (oftewel liggen in hetzelfde vlak)

C=C=C

C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C=C=C

enz zijn niet plat (liggen dus niet in hetzelfde vlak).

Ze zijn echter wel allemaal lineair
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ALKENEN

Verder, al redenerend kom ik voor al die alkenen uit op een molecuul, waarin alle H-atom in het zelfde vlak liggen, dus ook voor H2C=C=CH2. Zolang er geen enkele binding tussen zit, zijn de moleculen star
Ja ze zijn wel star, maar niet vlak.

Normaal gesproken zou inderdaad de conclusie zijn dat een serie dubbele bindingen altijd een vlak alkeen opleveren, echter, de electronische structuur van de л-bindingen maakt dat bijvoorbeeld H2C=C=CH2 niet vlak is.

De structuur van de л-orbitalen in propadieen kan dat verduidelijken (de lobben zijn de л-orbitalen die de dubbele bindingen vormen):

Afbeelding

De H2 aan de linker kant staan haaks op het vlak van je beeldscherm, en rechts juist in het vlak van je beeldscherm.

[edit]
EDIT: Hoe kan ik layouten middels spaties? Die HTML-spatie code wordt blijkbaar niet altijd goed weergegeven. Als ik echter geen explicite code voor spaties gebruik, dan maakt de software van een willekeurig aantal spaties gewoon 1 spatie :lol: . Gebruik van <pre> en </pre> werkt ook al niet  ;) .
De forumsoftware laat meerdere spaties niet toe in normale modus. Daarvoor moet je de tekst tussen [ code ] en [ /code ] zetten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: ALKENEN

Een van de interessante gevolgen van de overlappende p-orbitalen (en de bijgevolg ontstane "draaiiing") in propadieen, is dat als ze 1,3-digesubstitueerd worden, ondanks dat er geen SP3 koolstof in het molecuul aanwezig is, ze toch chiraal zijn! ;)
De structuur van de л-orbitalen in propadieen kan dat verduidelijken (de lobben zijn de л-orbitalen die de dubbele bindingen vormen):
Beter: p-orbitalen, met daarin л-electronen (er kunnen ook niet-bindende electronen in p-orbitalen zitten!) :P
Raspoetin schreef:
C=C

C=C=C=C

C=C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C=C

enz zijn plat (oftewel liggen in hetzelfde vlak)

C=C=C

C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C

C=C=C=C=C=C=C=C=C

enz zijn niet plat (liggen dus niet in hetzelfde vlak).

Ze zijn echter wel allemaal lineair
Let op: de termen "plat" en "niet plat" slaan hier uitsluitend op de eindgroepen (kunnen waterstoffen zijn, maar ook substituenten)... de koolstoffen liggen inderdaad allemaal in 1 lijn (inderdaad dus een "lineair" molecuul). De hoek H-C-H aan de ene kant v/h molecuul maakt dus een hoek van 0 of 90° met die aan de andere kant van het molecuul!

edit: typo's (veel :lol: )

Berichten: 3.145

Re: ALKENEN

De structuur van de л-orbitalen in propadieen kan dat verduidelijken (de lobben zijn de л-orbitalen die de dubbele bindingen vormen):
Dank je wel, dit plaatje maakt het voor mij helemaal duidelijk en nu zie ik ook waarom je alternerend platte en haakse moleculen krijgt (wat betreft de H-atomen) voor oplopende n in H2C(=C)n=CH2.

Ik zelf zou alleen niet spreken over pi-orbitalen, maar elkaar overlappende p-orbitalen, die een zijdelings binding vormen (de pi-binding). Voor al die achter elkaar liggende C-atomen moeten die pi-bindingen inderdaad wel allemaal in vlakken staan, loodrecht op elkaar, anders zou je één lange verdeelde orbitaal krijgen over het hele molecuul.
De forumsoftware laat meerdere spaties niet toe in normale modus. Daarvoor moet je de tekst tussen [ code ] en [ /code ] zetten.

Code: Selecteer alles


H     H

  C=C=C

H     H

Nog steeds is dit niet geweldig :lol: ... het aantal spaties klopt niet. Het kost vreselijk veel moeite om dit enigszins goed te formatteren, laat staan als het wat ingewikkelder wordt. Tussen die H's heb ik slechts 5 spaties nodig om het geheel kloppend te krijgen, terwijl ik in ASCII/Courier mode 7 spaties nodig heb (voor de C=C=C en een extra spatie er voor en er achter). Kan er getekend worden in deze forum software ????

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ALKENEN

Beter: p-orbitalen, met daarin л-electronen (er kunnen ook niet-bindende electronen in p-orbitalen zitten!)  :lol:
Eh ja, dat bedoel ik dus, dank je voor de correctie ;)
Kan er getekend worden in deze forum software ????
Nog niet, er wordt wel bekeken of er niet een soort van plugin bestaat die bij de toekomstige update het tekenen van structuurformules mogelijk maakt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: ALKENEN

Mag ik Marvin, of de JME (Java Molecular Editor) adviseren? Dat zijn de twee meest gebruikte webtools voor chemische structuren!

Reageer