Cola en Mentos

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 5

Cola en Mentos

goeden dag allemaal

Ik kwam weer eens zo'n filmpje tegen waarbij mentos bij cola worden gegooid en er een mooie fontijn ontstaat.

Er spuit dan veel schuim uit.

Wat ik me nou afvroeg is wat er precies gebeurd? er komt dus klaarblijkelijk koolstofdioxide vrij, maar wat zorgt daarvoor en ik wil die proef ook uit voeren en dan wil ik ook wel graag weten wat de reactie het heftigste maakt, meer cola of meer mentos? Of zijn er stoffen die voor een nog heftigere reactie zorgen :lol:

Groeten

Thaladim

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Cola en Mentos

Is hier al een keer behandeld: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5060&hl=

[Off topic] opmerking voor de moderator(s): Ik kon hem niet vinden met de zoekfunctie van het forum (keyword: mentos). Is er iets mis? [/off topic]

Edit: Nu staat hij wel weer bij de zoekresultaten. "Probleem" lijkt opgelost.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 5

Re: Cola en Mentos

ah okee, ik had ook al gezocht op mentos, maar kon ook niets vinden bedankt :lol:

Berichten: 2.035

Re: Cola en Mentos

Ging het niet over "gummybears" in dat filmpje? :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Cola en Mentos

Uhm. Nee. Dat stond in http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5530

Zoals je ziet is 5060 niet hetzelfde als 5530 :lol: Afbeelding
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Cola en Mentos

Lol... ik ben nu eenmaal niet zo'n getallen-tijger als jij :lol:

Berichten: 162

Re: Cola en Mentos

ik dacht ook gummybears. In feite gaat het om de arabische gom/gelatine die de oppervlaktespanning doet breken, waardoor al het koolzuurgas ineens uit de vloeistof ontsnapt. Ik denk dat het ook wel lukt met een druppeltje afwasmiddel dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Cola en Mentos

We zijn nu in een topic bezig dat volgens mij wel op slot gegooid kan worden. De beide onderwerpen (Gummiberen en mentos/cola) hebben immers hun eigen topic al.
ik dacht ook gummybears. In feite gaat het om de arabische gom/gelatine die de oppervlaktespanning doet breken, waardoor al het koolzuurgas ineens uit de vloeistof ontsnapt. Ik denk dat het ook wel lukt met een druppeltje afwasmiddel dan.
@ Apotheker: Ik denk niet dat je gelijk hebt, zie mijn (en andere) eerdere posts in http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5060&hl=

Maar voor eventuele verdere discussie sta ik graag open natuurlijk, maar dan wel in de desbetreffende topics, en niet hier. Dit zorgt alleen maar voor versnippering van de onderwerpen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cola en Mentos

Om de genoemde versnippering te voorkomen, gaan we dus maar verder in het andere topic (deze dus :lol: ).

Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten