project wasmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

project wasmiddelen

hallo,

ik ben met een project groep van school bezig met een onderzoek naar wasmiddelen.

Het is en was de bedoeling om actieve zuurstof te bepalen in vanish oxi action.

Ik heb gelezen op het etiket dat er in vanish natriumpercarbonaat in zit( 30 %)

de formule van natriumpercarbonaat is 2Na2CO3.3H2O2

dus ik zat te denken dat als ik vanish oplos in water er dus H2O2 vrij komt.

dit zou bepaald kunnen worden door een titratie met kaliumpermanganaat.

de volgende reactie zou dan plaats vinden:

5H2O2 +2MnO4- + 16 H+ --> 2Mn2+ + H2O + 5O2 + 10H+

Dit klinkt in de theorie heel mooi, maar in de praktijk word het iets moeilijker.

Zodra ik bijv. 200 ml demi water neem, en 5 ml HCL (4 mol) en 1 gram vanish en begin dat tetiteren dan word na toevoegen van 0,050 ml kMnO4 van 0,02 M de oplossing al helder roze.

volgens mij begint er al een reactie te lopen zodra ik er zuur bij gooi en nog niet aan het titreren ben.

Zou ik de permanganaat oplossing kunnen aanzuren en ben ik dan uit de probelemen?

wie helpt mij????

verder zou ik graag nog een paar suggesties horen over wat ik nog meer in wasmiddelen kan bepalen.

alvast bedankt!!!

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: project wasmiddelen

de formule van natriumpercarbonaat is 2Na2CO3.3H2O2
Volgens mij maak je hier al een fout: ik denk dat je niet .3H2O2 hebt maar .3H2O :lol:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: project wasmiddelen

Als je hier op het forum zoekt op "Vanish" zal je zien dat er al meer (minstens 5!) aan een dergelijk project hebben gewerkt (en overeenkomstige vragen hebben gesteld) :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: project wasmiddelen

pat schreef:de formule van natriumpercarbonaat is 2Na2CO3.3H2O2
Volgens mij maak je hier al een fout: ik denk dat je niet .3H2O2 hebt maar .3H2O :lol:
Nee hoor, kijk maar: http://newsearchch.chemexper.com/cheminfo/...alue=15630-89-4

Het is dus toch 2Na2CO3.3H2O2.

Het spijt me ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: project wasmiddelen

?? Is dat dan een officiele IUPAC benaming??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: project wasmiddelen

Het is denk ik nogal een verschil. "natriumbicarbonaat" en " natriumpercarbonaat". Waarbij de "per" dus wel van peroxide zal komen..... Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: project wasmiddelen

Als ik google op het CAS-nummer en het woord "Formule" kom ik toch vaak uit op Sodiumpercarbonate en 2Na2CO3.3H2O2.

Test zelf uit, klik hier!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: project wasmiddelen

stel dat het inderdaad .3H2O in plaats van 3H2O2 is, waar komt dan de "actieve" zuurstof uit vrij, en dan heeft het titreren dus ook weinig zin, want zoals ik de reactie vergelijking heb op gesteld is H2O2 de reductor.

Ik had inderdaad ook gezien dat er meer mensen mee bezig zijn geweest, maar er staat niet bij hoe zij dit probleem hebben opgelost. In theorie zou het kunnen wat ik doe, alleen in de praktijk lijkt het dus niet zo te werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: project wasmiddelen

Misschien dat hier iets gebeurt:

Code: Selecteer alles


     O     O                O

    ||     ||              ||

Na -C-O-O-C- Na ---> 2 Na -C-O*


Berichten: 14

Re: project wasmiddelen

Hallo, ik heb een klein vraagje binnen dit onderwerp: Ik heb uitgerekend dat ik 5 x 10^-4 mol h2o2 heb. Ik heb ook de volgende formule: 2 Na2CO3 . 3 H2O2. Hoe kom ik er nu achter hoeveel mol ik van deze stof(natriumpercarbonaat) heb? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: project wasmiddelen

Hoeveel mol waterstofperoxide zou er in 1 mol natriumpercarbonaat zitten? Kijk goed naar de molecuulformule.

Berichten: 14

Re: project wasmiddelen

Bedankt voor je snelle reactie! 1,5 Mol?

Berichten: 14

Re: project wasmiddelen

Ik had nog een heel klein vraagje als je het niet erg vindt; Het gaat om een kaliumpermanganaat-oplossing met waterstofperoxide. In een zuur milieu gebeurt dit: 2 MnO4-+ 6 H++ 5 H2O2---> 2 Mn2++ 8 H2O + 5 O2,maar wat zijn de nevenreacties als de oplossing te weinig wordt aangezuurd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: project wasmiddelen

Staan er nog andere halfreacties in je binas qua permanganaat?

En hoe kan er 1,5 molecuul in een molecuul van een stof zitten?

Berichten: 14

Re: project wasmiddelen

In de Binas staat de halfreactie van permanganaat met water, wat dan o.a. MnO2geeft.. Maar die halfreactie is toch niet van toepassing omdat er geen bijpassende reductor aanwezig is? (de geconjugeerde oxidator van de reductor H2O2 staat immers hoger dan de oxidator (permanganaat met water) in de Binas, en dan verloopt de reactie toch niet?)

Sorry, ik weet niet wat ik anders moet antwoorden, ik raak in de war doordat er op ons opgavenblaadje staat: 'Deze formule geeft aan dat er per mol natriumpercarbonaat 1,5 mol waterstofperoxide in het kristalrooster is ingebouwd.'

Alvast bedankt!

Reageer