[scheikunde] Elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

[scheikunde] Elektrolyse

Beste mede-wetenschappers,

ik moet volgende week een elektrolyse gaan uitvoeren.

Anode + kathode bestaan uit een plaatje koper,

de oplossing waarin deze twee gehangen worden is CuSO4.

Als voorbereiding hierop moeten we enkele vragen beantwoorden,

over eenzelfde elektrolyse, maar met andere stoffen.

De twee polen zijn in dit geval van Zilver,

en de oplossing waarin deze twee zitten bevat 3.00 mmol AgNO3.

De informatie die we hiervan hebben gekregen is dat de twee Zilverstaven,

in een U-buis hangen, met daarin een kraan die de buis precies in twee delen verdeeld.

Op het moment dat de stroom ingeschakeld gaat worden, zet je de kraan open.

Na de elektrolyse gaat de kraan weer dicht, en blijkt er links in de buis (+ pool),

1.8 mmol AgNO3 te zitten, en is de linkerstaaf (anode) 75,6 mg lichter geworden.

Nu is de vraag hoeveel mmol AgNO3 de vloeistof uit de rechterhelft bevat,

de kant (-) waar het zilver aan de zilverplaat zou hecten dus.

75.6 mg Ag = 0,7 mmol Ag, dus in totaal zou er met de elektrolyse 3.7 mmol in het geheel zitten.

Als er 1.8 mmol links zit, moet er dus 1.9 mmol aan de rechterkant in de U-buis zitten na de elektrolyse.

Mag je hieruit concluderen dat de 0,7 mmol die éxtra ontstaat is, ook volledig aan de kathode is gehecht,

en er dus 1.2 mmol van de 1.9 mmol nog in de oplossing rond de kathode zit?

Dit zou betekenen dat er dus een concentratieverschil tussen de linker-en rechterhelft is ontstaan. (maar hoe?)
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Hoi,

Een eerste stap die ik zou nemen: schrijf de twee reactievergelijkingen eens uit die aan de linker en aan de rechterkant plaatsvinden.

De tweede stap is om die twee bij elkaar te tellen, en je conclusies te trekken over de verandering van de hoeveelheid zilver in de oplossing.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Ag (s) --> Ag (aq) + 2e

Ag (aq) + 2e --> Ag (2)

Er slaat dus aan de kathode evenveel zilver neer als er aan de anode kant ontstaat. :lol:

Is er misschien ook een manier waarop ik kan berekenen welk percentage van dit lading "transport" tijdens de elektrolyse, te danken is aan de zilverionen die verplaatst worden?
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Elektrolyse

Heel goed. Alleen ben je de ladingen van de ionen en elektronen vergeten! Wel essentieel!

Dat transport vindt plaats door migrerende ladingen. Om uit te vinden welke fractie door welke lading wordt getransporteerd moet je de mobiliteit van de verschillende aanwezige ionen in aanmerking nemen, en ook hun concentratie. Ik heb dat eigenlijk nooit kwantitatief hoeven te doen. Het is wel handig om te weten dat H+ een heel grote mobiliteit heeft, en daardoor een oplossing zelfs al bij een lage concentratie een groot geleidingsvermogen kan geven.

Reageer