zout in chips bepalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

zout in chips bepalen

goeiemiddag,

ik heb dus van mijn school een opdracht meegekregen voor zout in chips te bepalen en dit m.b.v. de vlamfotometrie. Nu opzich is er niet echt een probleem met de vlamfotometrie maar de oplossing van chips zou zodanig verdund moeten worden dat er geen opstroping mogelijk is. Nu hadden we al een idee om met een zeefje te gaan werken want met filtreerpapier gaat het dus echt niet (scheurt, komt niets door en noem maar op) maar nu moeten we dit nog kunnen staven aan de hand van bronnen die je vindt op het internet e.d. zou mss iemand me kunnen helpen om tot zo'n site te komen?

Alvast bedankt

mvg Amber

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: zout in chips bepalen

Misschien een idee om een chips + water flink te mengen tot een papje, en dit papje te centrifugeren? De bovenstaande vloeistof zou dan toch wel helder zijn. maar een filter zou daarna ook nog wel kunnen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 184

Re: zout in chips bepalen

Een mogelijkheid is om vooraf alles te verassen en uit te gloeien.

vervolgens kan je er een oplossing van maken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zout in chips bepalen

Hier vind je nog een topic wat je verder kan helpen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 915

Re: zout in chips bepalen

hehe

Heb ook zo'n opdracht gekregen, heb t verast. Boven een bunsenbrander. Want toen we t in t andere lokaal in een moffeloven zetten, kwam er precies n beetje rook vrij. Trouwens: Amber, vraag t anders is in groep 1 ofzo? Die waren daar goed in... ;)

P.S. We zijn nog op zoek naar een groot onderwerp (ook voor t zelfde vak) weet iemand iets leuks??? :lol:

Berichten: 857

Re: zout in chips bepalen

Waarom los je de chippies/zout niet op in water en ga je met behulp van conductometrie de zout concentratie bepalen?

Berichten: 915

Re: zout in chips bepalen

Ik zal maar antwoorden: wij mochten eerst kiezen wat we juist gingen doen. Het "lot" heeft dan bepaald dat wij vooral titrimetrisch zouden gaan werken terwijl de anderen, (zoals de vraagstelster), vlamfotometrisch moesten werken. En wees gerust, de voorbehandeling is uitgebreid getest. Als je denkt dat chips goed oplost in water, ga gerust je gang. Trouwens: verwarmen helpt niet, want zout lost slechter op in warm water dan koud water.

Ok, stel je nu voor dat dat uiteindelijk toch lukt (want na lang zwoegen wilt het wel eens lukken zie je) dan heb je nog zo veel last van de aanwezige vetten om deze te gaan afiltreren.

Zie je nu waarom wij direct hebben gezegd: laten we verbranden! (wist je trouwens dat een microgolfoven (magnetron??? :lol: ) ook best handig kan zijn in dit proces?) Oplossen gaat zo veel makkelijker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zout in chips bepalen

epiphonix schreef: Trouwens: verwarmen helpt niet, want zout lost slechter op in warm water dan koud water.
:lol: weet je dat zeker?

edit: ik weet zeker dat dit niet zo is.

Ten eerste is "slecht oplossen" een niet precies gedefinieerde term. De oplossnelheid neemt wel degelijk snel toe met de temperatuur. Als je dus de oplossnelheid bedoelt, is het helemaal niet waar: zout lost veel beter op in heet water.

Mocht je de verzadigingsconcentratie bedoelen (oplosbaarheidsproduct): die neemt voor zout ook toe met de temperatuur, al is het heel weinig.

Berichten: 915

Re: zout in chips bepalen

Kijk even naar onderstaand figuur:

Afbeelding

Ok, ik overdreef met te zeggen dat zout slechter oplost in warm water. Maar wat ik bedoel is: steek er geen nodeloze energie in.

Dus: ik weet t nu wel (tamelijk) zeker[ :lol: ]

Reageer