witte bloedcellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 660

witte bloedcellen

kan iemand mij mischien iets meer vertellen over het ontstaan van witte bloedcellen dit is het deel wat ik al heb:

bij afweer spelen verschillende typen witte bloecellen een rol. witte bloedcellen ontstaan uit stamcellen in het rode beenmerg. uit bepaalde stamcellen ontwikkelen zich fagocyten en uit andere stamcellen ontwikkelen zich lymfocyten. na hun ontstaan k omen deze witte bloedcellen in het bloed terecht.

ik hoef er in het principe niet heel erg diep op in te gaan maar ik zou er iets meer over willen weten omdat ik een afbeelding moet verklaren. bij deze afbeelding zie je bovenaan een stamcel staan die vertakt word in twee schematisch getekende cellen. de linker word weer verdeeld in twee cellen en de rechter gaat recht naar ondere door dat ongeveer 4x. en dan staat er onder fagocyten en bij de andere lymfocyt:

(even schematisch weergegeven omdat dit waarschijnlijk makkelijker te begrijpen is)

Code: Selecteer alles

                                       stamcel

schematisch getekende cel                                          schematisch getekende cel

cel                         cel                                                        cel

cel                         cel                                                        cel

cel                         cel                                                        cel

cel                         cel                                                        cel

          fagocyten                                                                   lymfocyt

(cel is constant weer schematisch getekende cel met steeds wat verandering op de voorgaande).

   

ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel. ik moet dus deze afbeelding uitleggen maar ik wil er wel iets meer over zeggen dan alleen wat er in dat kleine stukje tekst staan wat ik uit mijn boek heb gekopieerd.

mvg kevin

edit: klein foutje

Re: witte bloedcellen

Ik snap niet precies wat je bedoelt maar ik probeer het even.

De stamcel is een pluripotente cel die kan uitrijpen naar diverse soorten cellen.

Na de eerste differentiatie onstaan een soort voorlopercellen die moeten uitrijpen naar volledig funktionele cellen

De schematische getekende cellen zijn dan het eerste stadium van een gedifferentieerde cel en vervolgens cel cel cel cel zijn de diverse uitrijpingsstadia van de schematische getekende cel.

Een rijtje

prolymfoblast

lyfoblast

lymfocyt

Berichten: 660

Re: witte bloedcellen

dat laatste rijtje wat je geeft kan je dat ook geven van de andere twee of lukt dat niet .. ?

mvg kevin


Reageer