yoghurt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

yoghurt

hey hallo!

Ik heb een vraagje ik zou me graag willen verdiepen in Yoghurtbereiding op biologisch moleculair vlak, maar er is maar weinig over te vinden hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen brengen.

En dan nog 1 vraagje:

Wat zijn de gevolgen voor yoghurt als een koe penicilline heeft geslikt?

Alvast bedankt!

Groetjes xxx

Berichten: 6

Re: yoghurt

Hej!

hiYoghurt : wordt verkregen door de gelijktijdige werking in de melk van twee soorten bacteriën: Streptococcus thermophilus en Lactobacillus bulgaricus

De ene is staafvormig, de andere bolvormig. De staafvormige heet tegenwoordig Lactobacillus bulgaricus (staafvormige bacterie=bacillus, lacto=melk, bulgaricus spreekt voor zich), de bolvormige Streptococcus thermophilus (coccus =bolvormig, strepto = in een strengetje, thermophilus = warmtelievend). Omdat yoghurt een zuur product is (met een pH tussen de 4,0 en de 4,5), maken andere bacteriën of schimmels minder kans om zich te ontwikkelen. Hierdoor is yoghurt relatief lang houdbaar.

Als er penicilline in de melk zit, mislukt de het yoghurt proces.

De bacterien kunnen namelijk niet tegen penicilline, omdat er een bacteriendodende werking inzit..

Berichten: 6

Re: yoghurt

Je kunt ook even bij het zoeken, yoghurt intypen, dan krijg je ook nog wel dingen waar je wat aan hebt!

Succes met je taken!

Als je nog meer info moet hebben, hoor ik ut wel, want ik doe denk k dezelfde opleiding als jouw!

x

Berichten: 7

Re: yoghurt

Penicilline is de verzamelnaam voor meerdere antibiotica. Als jij een koe dergelijke middelen toedient in de normale hoeveelheden dan zal je youghurt NIET mislukken, wel zal de lag-fase van je bacteriegroei(de fase waarin de bacterie zich aan de omgeving aanpast) iets langer duren. Jij moet GROTE heveelheid antibiotica toedienen voor dat melk onbreukbaar wordt. Bovendien hangt het ook af van de hoeveelheid bacterien die je in je moelk doet om het proces te beginnen: des te meer bacterien des onopmerkelijker zal je productie snelheid en qwaliteit afwijken. Er zijn echter andere antibiotica die op de bacteriele ribosomen inwerken, 70s ribosomen dus die je product eerder gaan doen mislukken dan de meeste penicilline preparaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: yoghurt

Deze vraag is wel vaker gesteld op het forum.

zie hier alle resultaten als je yoghurt gebruikt in de zoekmachine van het forum.

Hier kun je dus nog meer informatie vinden. :D

MvG Ron

Reageer