[scheikunde] bier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

[scheikunde] bier

heij

Ik moet me verdiepen in het bierbereiden op biologisch moleculair gebied, maar ik kom er niet echt wijs uit. Zouden jullie me kunnen helpen en er dus iets over vertellen waar ik wel wijs uit kom.

Groetjes xxx

Berichten: 660

Re: [scheikunde] bier

heb je hier al bij gekeken ?? :lol:

mvg kevin

Berichten: 32

Re: [scheikunde] bier

jaa daar heb ik bij gekeken en er staat helemaal niets bij van wat ik moet weten :S

Dus bij deze, graag wat meer informatie aub..

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] bier

Ik weet niet precies wat je bedoelt met het biochemisch moleculair gebied. In het algemeen:

De gisten zetten glucose om in alcohol en CO2

C6H12O6 (glucose) -> 2C2H5OH (ethanol) + 2CO2 .

Maar dit wist je waarschijnlijk al. Misschien wil je dan precies uitleggen wat je bedoelt met het biochemisch moleculair gebied?

Misschien heb je er iets aan als je gist op Wikipedia of bier op Wikipedia opzoekt. Of misschien de Engeltalige Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Beer

Laat maar weten.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 32

Re: [scheikunde] bier

niet biochemisch maar biologisc.. :lol:

Dus ik moet me verdiepen bij bier op biologisch moleculair gebied..

^o) Moeilijk zeg pff....

Groetjes

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] bier

wat bedoel je met biologisch?

Hoe de gist cellen op het mout/hop werken?

bij bier wordt eerst het mout verwarmt hierbij wordt eerst grote eiwitten afgebroken, dan kleinere en uiteindelijk de zetmelen in glucose. Dit wordt Maischen genoemd

Dan komt het hop erbij de stoffen uit de hop worden gekookt en hierbij wordt het bier bitter.

Dan wordt alles gefilterd en in een glazen fles/vat gestopt met een waterslot erop. Hierbij wordt het gist gedaan. De gist zet het glucose om in alcohol.

Na een paar weken gaat het in de flessen, na toevoeging van suiker. Dit voor koolzuurvorming (de bubbels in het bier)

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] bier

puur biologisch is er niet zo veel te zeggen over bier. of wil je het dan hebben over hoe de gerst groeit?

Reageer