[scheikunde] Van kleur naar kleurloos

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 338

[scheikunde] Van kleur naar kleurloos

Hoi,

In mijn eindwerk wil ik het gevaar van alcoholpops uitleggen met een duidelijk voorbeeld.

Ik wil beginnen met 1 beker met 95 ml kleurloos water (=limonade) en een beker met 5 ml gekleurd water (= alcohol --> GEVAAR). Nu wil ik graag dat als ik de 5ml sterk gekleurd water bij de 95ml kleurloos water giet, dat de oplossing kleurloos blijft. Dit voor aan te duiden dat het niet zichtbaar is dat de limonade alcohol bevat.

Nu is mijn vraag als iemand van jullie weet hoe ik dit precies kan realiseren.
  • Wat moet ik toevoegen aan de 5ml water zodat deze sterk kleurt
  • Wat moet ik toevoegen aan de 95ml water zodat deze kleurloos blijft als er de gekleurde vloeistof bijgegoten wordt.
mvg Nerst

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [scheikunde] Van kleur naar kleurloos

Ik denk dat deze combinatie goed werkt:

5ml: natronloog met een paar druppels fenolftaleine

95ml: zoutzuuroplossing.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Van kleur naar kleurloos

Nog een leuke met een heel donkere kleur en optioneel met schuimen (prik!) als je het bij elkaar schenkt:

5 ml: Enkele kristallen KMnO4 oplossen in water. De vloeistof wordt heel donker paars, bijna zwart, zelfs met een mini-mespuntje KMnO4. Wel zorgen dat alle vaste stof opgelost wordt en dat duurt even, zeker als de kristallen wat groter zijn. Echt maar heel weinig KMnO4 gebruiken hoor, anders lost het niet goed op en bestaat de kans dat je eindvloeistof niet helemaal kleurloos wordt!

95 ml: Een flinke mespunt Na2SO3 oplossen in verdund zwavelzuur (pakweg 0.3 M). De vloeistof ruikt dan wel een beetje naar SO2, maar bij deze kleine hoeveelheden hoeft dat geen probleem te zijn, zeker als je hem eerst even bewaart in een flesje met een dop er op.

Als je beide vloeistoffen bij elkaar schenkt, dan wordt het geheel kleurloos.

Als je nou ook nog een flinke mespunt NaHCO3 bij die KMnO4-oplossing doet en dat oplost, en je schenkt beide vloeistoffen dan bij elkaar, dan gaat het ook nog lekker schuimen èn het wordt kleurloos, tegelijkertijd. Extra leuk effect, vooral omdat je iets met limonade wilt laten zien.

Reageer