stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Hier is een vraag:

Leg uit waarom een Mg2+ ion ongeveer 2x zo goed stroom geleidt als een Na+ ion. En dit heeft er niet mee te maken dat Mg2+ een 2x zo grote lading heeft (dit zegt mijn leraar tenminste maar als iemad een goede verklaaring weet roept hij maar :lol: ).

Als iemand me hier zo snel mogelijk mee kan helpen zou ik heel blij zijn ;)

Gr's Toon Afbeelding

Berichten: 104

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Hoi,

Natrium ionen zijn mobieler dan magnesium ionen, ze diffunderen sneller.

waterstof ionen zijn nog mobieler en zorgen voor een nog betere geleiding.

De mobieliteit wordt weergegeven door de diffusiecoefficient, deze is onderandere afhankelijk van de grootte (ook watermantel) en de lading van het ion. Ook van de viscositeit van de oplossing.

Ruud

Berichten: 6

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Yo Bedankt He!! :lol:

Berichten: 2.035

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Ruud schreef:Hoi,

Natrium ionen zijn mobieler dan magnesium ionen, ze diffunderen sneller.

waterstof ionen zijn nog mobieler en zorgen voor een nog betere geleiding.
Dat snap ik niet... als natrium ionen mobieler zijn, moeten ze dus toch ook de stroom beter geleiden?

Mg2+ en Na+ zijn iso-electronisch (zelfde electronen-configuratie), dus het verschil in geleiding zal wel met hun electronenaffiniteit te maken hebben (hun kernlading is verschillend).....

Berichten: 6

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

ja wie moet ik nou geloven... t is een beetje vaag.

Kun je jou antwoord nog wat toelichten aub herman?

Gr;s Toon.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Hm. Is een Mg2+ ion groter, of kleiner dan een Na+ ion?

Berichten: 104

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Iets te snel gelezen en dus verkeerd geantwoord;

Ik zal het zo zeggen, het kleinste ion diffundeerd sneller en geleid dus beter.

Ik had verder ook niet opgezocht welk ion het kleinst en dus het snelst was.

Ruud

Berichten: 2.035

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Ik zal het proberen :lol:

Na+ en Mg2+ hebben dezelfde electronen-configuratie (namelijk die van Neon): 1S2 2S2 2P6

Ze hebben uiteraard wel een verschillende kernlading (daarom is Natrium eenwaardig en Magnesium tweewaardig positief).

Omdat hun "geleiding" blijkbaar niet van hun grootte (en dus van hun diffusiesnelheid) afhangt (ze zijn beiden even groot), moet het verschil in geleiding een gevolg zijn van de verschillende kernladingen! Dit verschijnsel heet "polariseerbaarheid": Mg2+ is beter polariseerbaar dan Na+, gevolg: Mg2+ wordt sterker aangetrokken door negatieve lading (bijv. van een anode) dan Na+, en geleidt dus beter....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

(ze zijn beiden even groot)
Nee, hoor! De extra kernlading in magnesium trekt de elektronenbanen ook dichter naar zich toe. Mg2+ is daardoor significant kleiner dan Na+. Natuurlijk is daar niet alles mee gezegd, want in oplossing migreren deze deeltjes niet alleen, maar samen met hun watermantel. En daarover is veel minder makkelijk een voorspelling te maken.

Berichten: 2.035

Re: stroomgeleiding Mg 2+ en Na+?

Dat weet ik, en dat weet jij, maar gezien de kennis van de vraagsteller leek een eerste-orde benadering (dus het weglaten van de invloed van de kern op de orbitalen) me beter.....

Het verschil is inderdaad fors (0.98 vs. 0.65å), en dat geeft aan hoe groot het verschil in polariseerbaarheid is; precies de verklaring voor de hier gestelde vraag :lol:

Reageer