[scheikunde] 2 polymeer vragen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 660

[scheikunde] 2 polymeer vragen

hoi,

kan iemand mij mischien helpen met deze twee vragen. ik zal eerst de vraag geven en daaronder wat ik zelf al heb gevonden.

1. (vraag) Rubber ontstaat bij polymerisatie van 1,3-butadieen. De gemiddelde molecuulmassa van een rubber is 2,0x105 u.

bereken hieruit het gemiddelde aantal butadieeneenheden per polymeerketen.


1. (mijn antwoord)

1,3-butadieen is

C = C - C = C (opgevuld met H-atomen)

u = 1,66x10-27 Kg. (maar of ik dit nodig heb weet ik niet zeker)

mijn probleem is nu hoe reken ik dat uit ... ?

2. (vraag) de bekendste synthetische rubber is een copolymeer van 1,3-butadieen en styreen. omdat je dan een styreenbutadieen-rubber hebt, noemt met deze kunststof: SBR.

a. Teken een stukje van dit copolymeer. Neem aan dat de twee soorten monomeermoleculen om en om aan elkaar zijn gekoppeld.

b. leg uit dat een thermoharder zal ontstaan.


2. (mijn antwoord)

a 1,3-butadieen is

C = C - C = C (opgevuld met H-atomen)

styreen is

C=C (waarbij de C-atomen nog opgevuld zijn met H-atomen)

l

R

ik heb de R hieronder even weggelaten omdat ik niet precies weet hoe ik dit moet invoeren zonder dat hij vooraan komt te staan.

C=C-C=C + C=C --> -C-C-C-C- C-C- C-C-C-C- C-C-

mijn probleem is nu er zit (volgens mij) 2x een dubbele binding in 1,3-butadieen en ik weet niet hoe ik dan het copolymeer moet maken.



b Een polymeer met 2 verschillende stoffen zit veel steviger in elkaar en is moeilijk los te maken omdat het verschillende stoffen zijn en vertakkingen.

mvg kevin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] 2 polymeer vragen

1. (mijn antwoord)

1,3-butadieen is

C = C - C = C (opgevuld met H-atomen)

u = 1,66x10-27 Kg. (maar of ik dit nodig heb weet ik niet zeker)

mijn probleem is nu hoe reken ik dat uit ... ?
Wat bedoel je met u = 1,66x10-27 Kg? De gemiddelde molecuulmassa van het polymeer is 2.0x105 g/mol (=u). De molmassa van een monomeer kun je zo berekenen. Dan is het gemiddeld aantal monomeereenheden door deling gemakkelijk te berekenen.

Bij vraag 2 doe je er goed aan de polymerisatie van enkel 1,3-butadieen eens op te schrijven. Zal de polymeerketen hiervan nog tweevoudige bindingen bevatten denk je?

Berichten: 660

Re: [scheikunde] 2 polymeer vragen

g/mol (=u)
dat was dus iets wat ik niet wist dan kom ik uit die vraag wel ...
Zal de polymeerketen hiervan nog tweevoudige bindingen bevatten denk je?
ik denk het wel volgens mij word het dit:

-C-C-C-C=C-C-C-C=C-C-C-C=

klopt dat .. ?

zou het dan wel dit kunnen worden:

maar mijn probleem is dus als ik het met stipjes teken zeg maar 2 stipjes is 1 binding ( - )

dan krijg ik op het uiteinde van 1,3-butadieen 2 stipjes en aan de buitenkant van styreen 1 dus dat zijn er 3 wat gebeurt er dan met die laatste .. ik hoop dat jullie dat stipjes gedoe begrijpen

C=C word dan bv .C-C.

en dan zou 1,3 butadieen met styreen dit zijn

:C-C-C-C: .C-C.

.... wat doe ik dan verkeerd of zie ik iets over het hoofd ofzo .. ?

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] 2 polymeer vragen

SBR is inderdaad een thermoharder door de crosslinks die er in het polymeer zitten.... en dit feit geeft je al een aanwijzing voor de reactie die optreedt tussen beide monomeren :lol:

Toevoeging: (ik zie net pas je laatste post)

je structuur voor poly-butadieen is inderdaad goed. Nu moet je een butadieen-molecuul laten reageren met een styreen-molecuul, i.p.v. met een andere butadieen....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] 2 polymeer vragen

ik denk het wel volgens mij word het dit:

-C-C-C-C=C-C-C-C=C-C-C-C=

klopt dat .. ?

zou het dan wel dit kunnen worden:

maar mijn probleem is dus als ik het met stipjes teken zeg maar 2 stipjes is 1 binding ( - )

dan krijg ik op het uiteinde van 1,3-butadieen 2 stipjes en aan de buitenkant van styreen 1 dus dat zijn er 3 wat gebeurt er dan met die laatste .. ik hoop dat jullie dat stipjes gedoe begrijpen

C=C word dan bv .C-C.

en dan zou 1,3 butadieen met styreen dit zijn

:C-C-C-C: .C-C.

.... wat doe ik dan verkeerd of zie ik iets over het hoofd ofzo .. ?
Ik begrijp je probleem, maar bij butadiëen krijg je met de 'stipjes':

.C-C=C-C.

Zie je het nu?

Berichten: 660

Re: [scheikunde] 2 polymeer vragen

oooh (dat zei ik ook hard achter mijn burea) eigenlijk heel logisch .. stom stom stom .. die dingen klappen gewoon allebei naar een kant en ontstaat er een dubbele binding middenin .... dat is wel heel dom eigenlijik dat ik dat niet zag :D naja ..

dan lukt de rest ook wel bedankt :lol:

mvg kevin

door alles hier op het forum is mijn scheikunde echt verbeterd ;) bepaalde dingen zie ik nu gewoon veel eerder enzo en ik weet hoe ik bepaalde dingen moet aanpakken enzo en hoe ik naar vragen kan kijken .. ook daar bedankt voor :P

Reageer