[scheikunde] reductie koper(2+)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] reductie koper(2+)

Waarom wordt een koper(2+)tartraatcomplex gebuikt en geen kopersulfaatoplossing om koper(2+)-ionen te reduceren door suikers in een basisch milieu?

Volgens mij heeft dat basisch milieu ermee te maken, kopersulfaat is eerder zuur volgens mij en kopertartraat eerder basisch. Is dit een goede redenering of zit ik er compleet naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductie koper(2+)

Kopersulfaat is juist een heel zwakke base omdat zwavelzuur een heel sterk zuur is, niet doormekaar halen hè Afbeelding

Berichten: 8

Re: [scheikunde] reductie koper(2+)

en is het dan daardoor dat er eerder kopertartraat gebruikt wordt dan dat kopersulfaat om te reduceren?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductie koper(2+)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Fehlingsreagens

Omdat een van de oplossingen in het Fehlingsreagens dat gebruikt wordt al een kopersulfaatoplossing IS.

Ik ga ervanuit dat je de proef niet zelf hebt uitgevoerd.

En ja zowel cyclische als lineaire suikers bevatten op het eind een aldehyde-groep.

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] reductie koper(2+)

Kopersulfaat is juist een heel zwakke base omdat zwavelzuur een heel sterk zuur is, niet doormekaar halen hè Afbeelding
Kopersulfaat is zwak zuur in oplossing, niet zwak basisch. Dit komt doordat koper (II) ionen enigszins hydrolyseren volgens onderstaande sterk vereenvoudigde weergave:

Cu(H2O)42+ <---> Cu(H2O)3(OH)+ + H+

Fehlings reagent bevat een koper(II) complex. Het tartraat ion vormt een complex met koper, dat heel diep blauw is. Wil je koper(II) gebruiken in een basische omgeving voor redox reacties, dan moet het als complex in oplossing zitten. Zonder complex (dus bijv. koper(II) sulfaat) krijg je een neerslag van koper(II)hydroxide of koper(II) oxide als de vloeistof warm wordt. De redox reactie loopt dan veel minder goed.

Ieder complex, dat zelf niet reducerend werkt, is eigenlijk wel geschikt, maar in de praktijk blijkt tartraat een prima complex te zijn. De redox reactie wil ook wel met ammoniak als complex-vormer, echter het reactieproduct, koper(I) vormt ook een complex met ammoniak, dat kleurloos is.

Wil je een geschikt reagens, dan moet het

1) zelf niet reducerend zijn

2) geen complex vormen met koper (I)

3) een stabiel complex vormen met koper (II)

Tartraat is een voorbeeld hiervan, citraat tot op zekere hoogte ook, alleen het is ietwat reducerend en daarom toch minder geschikt dan tartraat.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reductie koper(2+)

Oeh dat wist ik niet, ik zat meer aan het sulfaat-ion te denken.

Reageer