[scheikunde] Zwavel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Zwavel

Beste mensen.

Afgelopen week hebben wij tijdens de les een scheikunde practicum gehouden. Het ging over het oplossen van een aantal stoffen in water en in wasbenzine en wij moesten dan o.a. aan de hand van h-bruggen zeggen of de stof hydrofiel, hydrofoob of geen van beide is.

Nauw liep ik dit weekend vast met het maken van mijn verslag. Tijdens het practicum loste het zwavelpoeder niet op in de wasbenzine en ook niet in het water en omdat zwavel een niet-metaal is zou het wel hydrofoob of hydrofiel moeten zijn.

Weten jullie toevalig waaronder zwavel valt? of kloppen mijn resultaten gewoon maar is mijn verklaring dat metalen niet kunnen oplossen fout?

Alvast bedankt,

HWA

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Zwavel

Zwavel is in ieder geval een niet-metaal.

Het probleem met zwavel is is dat het gedeeltelijk als polymeer voorkomt. Een deel is S8 (cyclisch), maar een deel bestaat ook uit lange ketens van zwavelatomen aan elkaar en polymeren lossen slecht op.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Zwavel

Het probleem met zwavel is is dat het gedeeltelijk als polymeer voorkomt. Een deel is S8 (cyclisch), maar een deel bestaat ook uit lange ketens van zwavelatomen aan elkaar en polymeren lossen slecht op.


Is dat niet pas na verwarming? Ik dacht dat de twee allotropen van zwavel (S8) "rhombisch" en "monoclinisch" zijn (verschillen uitsluitend in kristalpakking), en pas na verwarming allebei over gaan in het polymeer "plastic zwavel"......

Reageer