Luminolreactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Luminolreactie

Gegroet :) ,

Op aanraden van iemand op het forum doe ik als proef op school een reactie van luminol met waterstofperoxide en het luminol zou gaan gloeien. Nou is de reactie erg hevig, het wordt heet en het spuit alle kanten. Één nadeel het gloeid niet ;) . Nou luid mijn eerste vraag: Wat doen wij fout? We hebben het opgelost in een basische oplossing, maar het koper wordt erbij 'geknikkerd'. Ligt hier het probleem? Wij kunnen dit niet zomaar testen omdat we maar een beperkte hoeveelheid hebben van wege de prijs.

Mijn tweede vraag is:

Hoe luid de reactie vergelijking?

Luminol: 3-aminophtalhydrazide 98%

Kopersulfaat en waterstofperoxide.

Wie kan/wil mij hiermee helpen :) ?

Berichten: 3.145

Re: Luminolreactie

Ik ken deze reactie niet met koper. Ik weet wel dat koper(II) in basische omgeving een zeer goede katalysator is voor ontleding van waterstofperoxide, dus dat het alle kanten op spuit geloof ik graag.

Neem ca. 30 mg luminol (dat is echt meer dan genoeg en geeft een fel blauw licht). Los dit op in een basische oplossing van een paar ml in een reageerbuisje.

In een andere reageerbuis los je een mespuntje kalium hexacyanoferraat (III) op (ook wel rood bloedloogzout genoemd) in een paar ml 3% waterstofperoxide. Vervolgens schenk je het bij elkaar. Met deze opzet krijg je een korte maar nogal intense blauwe flits. Met lagere concentraties en grotere volumes gloeit het langer, maar de intensiteit is lager.

Speel er maar eens wat mee, je zult verstelt staan van de intensiteit van het blauwe licht. Rood bloedloogzout is goedkoop, net als alle andere ingredienten. Alleen luminol is inderdaad nogal aan de prijs (helaas ;) ).

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Luminolreactie

Hier staan ook nog veel posts in over chemiluminescentie met luminol:

- Topic breeklichtjes

En om een reactie vergelijking op te stellen van de precieze reactie is erg lastig, maar ik het kort komt het hier op neer.

C8H7N3O2 (s) + H2O2 --> kat: CuSO4 --> C8H5NO42- (aq) + N2 (g) + licht

Deze reactie vergelijking klopt natuurlijk niet, omdat er nog veel meer reacties tussen zitten.

luminol + waterstofperoxide --> katalysator: kopersulfaat --> aminoftalaat-ion + stikstofgas + licht

Ik weet niet hoe sterk jou waterstofperoxide was, maar ik deed steeds 3% en dan 5 ml in een maatcilinder van 100 ml en bijvullen tot 100 (dus 5ml waterstofperoxide, 95 ml water). Ik gebruikte trouwens maar 0,02 gram luminol.

Reageer