[scheikunde] Equivalentiepunt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Equivalentiepunt

Yo gasten ik had een vraag...

Ik heb een parabool, en daar moet ik het Equivalentiepunt van bepalen.

Weet iemand mischien hoe ik dit het makkelijkste kan doen?

Alvast bedankt!

Gr's Toon!

Afbeelding

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

hebben parabolen dan equivalentie punten?

Het enige wat ik weet dat daar in de buurt komt is de afgeleide bepalen en die aan nul stellen.

stel y=ax2 + bx +c

dan is afgeleide:

y'= 2ax +b

die stel je aan 0. Dus 0= 2ax +b --> x= etc....

Berichten: 48

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

Als je de afgeleide gelijksteld aan 0, bereken je waar de top zit.

Ik denk dat je het buigpunt wil berekenen. Op het buigpunt gaat het over van toenemende steilheid naar afnemende steilheid of andersom. Om het buigpunt te berekenen moet je de tweede afgeleide gelijk stellen aan 0.je hebt dus wel een derdegraads vergelijking nodig. (je moet de afgeleide dus nog maals differentiëren) bij de x die je dan krijgt ligt het buigpunt.

voorbeeld

y= 3x3+6x2+3

y'= 9x2+12x

y''=18x+12

hiet kun je een betere uitleg vinden over het buigpunt http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=1266

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

Een parabool heeft geen buigpunt. Op een buigpunt verandert de tweede afgeleide van teken, en een parabool heeft een constante tweede afgeleide.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

aangezien hij het ook over equivalentiepunt heeft vermoed ik dat het over een titratiecurve gaat, en daar zit uiteraard wel een buigpunt in

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

aangezien hij het ook over equivalentiepunt heeft vermoed ik dat het over een titratiecurve gaat, en daar zit uiteraard wel een buigpunt in
dan moet zebraman dat ook zeggen. Hij heeft het over een prabool. Dus dan hebben we het daar over. Maar als hij toch een titiratiecurve heeft moet hij maar ven de zoekfunctie gebruiken. Dat hebben we hier al tig keer uitgelegd, met plaatjes en al.

Mocht hij een titratiecurve hebben die een parabool is gaan we allemaal op nieuw naar school ;)

Berichten: 104

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

Hoi,

het zou ook oover een titratie curve kunnen gaan waarbij het eindpunt bi-amperometrisch bepaald is, dan kan je een parabool krijgen. Maar of dat zo is...

Ruud

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Equivalentiepunt

is dat zo? volgens mij krijg je dan 2 buigpunten, maar ik kan het mis hebben.

Reageer