Wat is chemie na secundair onderwijs?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Wat is chemie na secundair onderwijs?

Hallo iedereen,

ik zit nu in m'n voorlaatste jaar secundair onderwijs en doe WW8.

Ik zou later ontzettend graag pharmacie willen studeren en ik droom om later in een pharmaceutisch bedrijf te willen werken bv. Janssen Pharamceutica !

Ook om nieuwe medicatie proberen te vinden, bv. tegen aids.

Maar, ik heb eigenlijk totaal geen idee wat je eigenlijk allemaal ziet van leerstof in zo'n universitaire richting.

Moet je echt 'geniaal' in chemie zijn om zo'n studie aan te kunnen?

Ik heb tot nu toe goeie punten (85% ongeveer) in chemie, maar is dit voldoende om de studie aan te kunnen?

Natuurlijk, het graag doen is het belangrijkste, maar ik zou toch graag eens weten of de leerstof dan onmiddellijk veel moeilijker is als je voor de eerste keer les chemie krijgt aan de universiteit.

Berichten: 162

Re: Wat is chemie na secundair onderwijs?

Persoonlijk vond ik mijn studie farmacie niet moeilijk. Tenminste als je graag chemie doet, want de hoeveelheid chemie is zo overdonderend veel dat als je geen werk vind als apotheker, je altijd nog leraar scheikunde kunt worden voor de klas :) . Heel veel van het geleerde op het middelbaar onderwijs komt weer terug in de studie farmacie, maar dan dieper uitgewerkt en allerlei facetten van bepaalde zaken die niet aan bod kwamen op je middelbaar worden dan uitgelegd.

Belangrijk is ook de interactie tussen biologie, scheikunde en fysica te kunnen overzien om te begrijpen waarom een bepaald farmacon op een bepaalde manier werkt op het organisme, hoe de chemische eigenschappen van een verbinding kan interageren met receptoren op cellen en hoe de biologische cascade van processen hierdoor beïnvloed wordt. Kortom: multidisciplinair.

Veel succes met je studie nog en vergeet niet te genieten van het leven ;) .

Berichten: 8

Re: Wat is chemie na secundair onderwijs?

Bedankt!

Ik ben blij dat iemand mij daarover iets meer heeft verteld.

Ik hoop dat ik de studie even 'gemakkelijk' vind als u.

En, wat dat genieten betreft, dat is geen probleem ;) !

Berichten: 65

Re: Wat is chemie na secundair onderwijs?

Hallo,

Zelf heb ik ook een tijdje bij Janssen Pharmaceutica gewerkt. Als je echt iets wil doen op het gebied van aids, kan ik je misschien beter Tibotec aanraden. Tibotec is gesticht door enkele knappe bollen die van Janssen afkomstig waren, ondertussen is het bedrijf enorm geboomd. Ik dacht zelfs dat het ondertussen ook overgenomen is door JRF.

Bijkomend wil ik je ook nog voorzichtig waarschuwen dat in zulke grote bedrijven de research ook nog uit 95% routine bestaat. Als je echt meer gericht research wil gaan doen kan je misschien beter op zoek gaan naar iets kleinere bedrijven waar je sneller kunt doorgroeien naar de echte researchfuncties in plaats van (enkele) jaren eerst te moeten meedraaien in de routine. Uiteraard moet je jezelf nog altijd bewijzen, het wil niet zeggen dat je een diploma pharma of chemie op zak hebt dat je meteen in zulke functies terecht komt. Ik kan je het voorbeeld geven van mij afstudeerjaar. Sollicitaties werden door JRF georganiseert op het einde van het laatste studeerjaar. Slechts 2 personen van de 30 (van onze hogeschool)mochten beginnen bij JRF, het totaal aantaal sollicitanten was misschien 200 of 300 waarvan er misschien 50 werden aangenomen. Maar dat gaat wel in orde komen met jouw gezien je 85% haalt momenteel. Ikzelf had eens tijdens mijn laatste jaar in het secundair met Kerstmis een uitslag van 13% het dagelijks werk en het examen samen, maar vooral niet doorvertellen hier op het Forum ;-)

Veel succes in ieder geval met de studies en je gaat in ieder geval de juiste keuze gemaakt hebben door in de richting van de chemie verder te studeren.

Mvg

Niels

Reageer