Mineralen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Mineralen

Hallo,

Voor een opdracht van school moet ik eigenschappen/informatie over mineralen (in voedingsmiddelen) opzoeken. Ik heb al veel kunnen vinden, maar het enige wat nog ontbreekt is de chemische structuur van mineralen.

Bestaat er een bepaalde algemene structuurformule voor? En hoe zijn ze opgebouwd? etc....

Alvast bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Mineralen

Wat versta jij onder mineralen? Noem eens een paar voorbeelden?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: Mineralen

Mineralen die belangrijk zijn voor het de gezondheid. Bijvoorbeeld calcium, zink en ijzer.

Ikzelf vond het logisch dat ze maar uit een element bestaan, maar omdat ik dat eigenlijk nergens heb kunnen vinden weet ik het niet zeker. Maar jullie kunnen hier vast wel meer over vertellen. Misschien dat er ook nog andere dingen bij komen kijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Mineralen

Precies het antwoord wat ik hoopte te horen ;)

Mineralen zijn niet zoals vitamines echt moleculen, het zijn vaak (niet altijd) metalen die het lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft; bijvoorbeeld ijzer heb je nodig voor het transport van zuurstof in je bloed.

Van een 'chemische structuur' kan je dus niet spreken. Het zou wel kunnen dat een mineraal niet als pure stof voorkomt, maar in een zoutvorm; natrium en chloor krijg je bijvoorbeeld allebei ook binnen als natriumchloride.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Mineralen

ehh mag ik een kleinigheidje verbeteren? Je krijgt chloride binnen en (hopelijk) geen chloor! Een zéér wezenlijk verschil. ;)

Zo heb ik een keer op het journaal een ""deskundige"" gehoord die vertelde dat tandpasta slecht was want er zat fluor in en dat is schadelijk voor de gezondheid. Voor een journaal deskundige vond ik dat nogal een grove fout. Mensen bang maken met fluor terwijl het fluoride is! (maar goed; we gaan weer on-topic)

Bas

Berichten: 9

Re: Mineralen

Aha oke, dus mineralen hoeven voordat ze worden ingenomen niet uit één enkel element te bestaan, zoals natriumchloride?

Eenmaal in het lichaam worden ze verder ontleed tot de niet-ontleedbare stoffen, zoals natrium en chloride?

Begrijp ik het zo goed?

Berichten: 1.122

Re: Mineralen

Of mineralen uit een enkel element dienen te bestaan voordat ze worden opgenomen weet ik niet. Vergeet niet: natrium chloride is een zout. Als je dit toedient dan is het in het algemeen niet als vaste stof (mag ik hopen) maar in (een) oplossing. Een zout komt dan altijd voor als metaal en niet-metaalion. Dus natrium (Na+) en chloride (Cl-).

Bas

Berichten: 1.153

Re: Mineralen

bteunissen schreef: Een zout komt dan altijd voor als metaal en niet-metaalion.


eh....ammonium nitride?

NH4+ en NO3-

niet echt metaal en niet-metaal ion toch??
Of mineralen uit een enkel element dienen te bestaan voordat ze worden opgenomen weet ik niet
Ik heb vroeger toen ik echt fanatiek sportte en veel spier problemen had, pure magnesiumpillen moeten slikken. Ook ken ik een hoop mensen die extra jodium moeten nemen. Dit zijn allemaal elementen. Dus ik denk het wel.

Berichten: 111

Re: Mineralen

Mineralen zullen vaak bestaan uit zowel ontleedbare stoffen (zouten zoals natriumchloride, kaliumchloride, ...) en uit onontleedbare stoffen (zoals ijzer in cornflakes, zie http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=5913). Jood bijvoorbeeld, kan je zowel innemen als zuiver jood (zie hierboven) als kaliumjodide in keukenzout.

Kijk misschien ook even op Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Dietary_mineral

Mvg

Rutherford

Berichten: 3.145

Re: Mineralen

Ik heb vroeger toen ik echt fanatiek sportte en veel spier problemen had, pure magnesiumpillen moeten slikken. Ook ken ik een hoop mensen die extra jodium moeten nemen. Dit zijn allemaal elementen. Dus ik denk het wel.
Magnesiumpillen zijn echt geen elementair Mg. Het is een magnesiumverbinding, ik denk MgO of MgCO3.

Jodiumpillen zijn ook geen elementair I2. Het is of KI of KIO3, met de nodige binders.

Ik zou niet graag een stuk elementair Mg of I2 willen opeten. Lijkt mij uitermate ongezond, zeker als je dat op frequente basis doet.

Als er gezegd wordt dat je een element tot je neemt, dan gaat het eigenlijk altijd over verbindingen van dat element.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mineralen

JeroenCV schreef:
bteunissen schreef: Een zout komt dan altijd voor als metaal en niet-metaalion.
eh....ammonium nitride?

NH4+ en NO3-

niet echt metaal en niet-metaal ion toch??
Of mineralen uit een enkel element dienen te bestaan voordat ze worden opgenomen weet ik niet
Ik heb vroeger toen ik echt fanatiek sportte en veel spier problemen had, pure magnesiumpillen moeten slikken. Ook ken ik een hoop mensen die extra jodium moeten nemen. Dit zijn allemaal elementen. Dus ik denk het wel.
Spuug jij maar eens op magnesium als ik voldoende ver uit je buurt ben, je zult een iets minder sterk effect als vast natrium + water krijgen ;)

Berichten: 3.145

Re: Mineralen

Spuug jij maar eens op magnesium als ik voldoende ver uit je buurt ben, je zult een iets minder sterk effect als vast natrium + water krijgen ;)
Zo extreem is magnesium nou ook weer niet hoor. Als je magnesium in water doet, dan reageert het heel erg langzaam. Als je er op spuugt, dan denk ik niet dat je iets ziet gebeuren, of heel erg langzaam.

Natrium in water is toch echt wel heel wat anders. In de maag, met het daar aanwezige zoutzuur, zal magnesium wel een vervelende reactie geven, met ik denk ook wel merkbare warmteontwikkeling, maar het wordt echt niet superheet, zoals water + natrium.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mineralen

JeroenCV schreef: eh....ammonium nitride?

NH4+ en NO3-
nitraat? Nitride is iets anders.

Zie ook: Mineraal op Wikipedia; alhoewel dat artikel wel een heel andere definitie geeft.

Reageer