Programma Synthese

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 45

Programma Synthese

Hallo,

weet iemand waar ik het programma synthese kan vinden? Ik heb namelijk dit programma nodig voor school. Daar heb ik het wel eens gezien, maar het is hedendaags onvindbaar. dit programma wil de docent ook graag hebben, dus wie weet waar het te downloaden is, c.q. wie heeft het programma?

Mvg

Stefan

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Programma Synthese

Synthese is een veelvoorkomend woord, ook buiten de chemie. Wat moet het programma voor je doen? Is het een gratis programma? De vraag is niet duidelijk genoeg!

Berichten: 45

Re: Programma Synthese

Het is eigenlijk een retrosynthese programma geloof ik, oud programma, dos versie, euh geloof dat het uit 1997 komt

Berichten: 677

Re: Programma Synthese

Hallo,

Ik zou je eventueel aan CHAOS (Computer Heuristics Applied to Organic Synthesis) kunnen helpen. Dit is een Windows 3.1 programma (dacht ik) dat ooit verschenen is als bijlage bij een handboek over organische synthese.

Met dit programma kan je via retrosynthese een molecule synthetiseren. De meegeleverde databank van reacties kan uitgebreid worden met andere reacties.

(Let wel, dit klinkt indrukwekkender dan dat het is [!]. Volgens mij kan je het programma enkel gebruiken alks je zelf een vrij goede kennis hebt van organische synthese)

Verder heb ik hier ook "Computer aided design for organic synthesis, an interactive teaching package" van Stephen Turner, uitgegeven door John Wiley Software. Dit is een dosprogramma, dat bedoeld is als didactisch middel.

Tot slot heb ik zelf ook nog een interactief programma geschreven over de methodiek van organische retrosynthese. Door het afschaffen van een aantal vakken is die ontwikkeling echter stopgezet. ;)

Berichten: 2.035

Re: Programma Synthese

Twee andere retro-synthetische programma's zijn WODCA en LHASA.

Zoals Jooken al zegt, is er echter wel altijd een bediener van het programma nodig die verstand heeft van organische chemie.... iemand moet het programma bij elke stap van de synthese vertellen wat de "kritische bindingen" zijn, degenen dus die retrosynthetisch verbroken gaan worden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Programma Synthese

Ik zou je eventueel aan CHAOS (Computer Heuristics Applied to Organic Synthesis) kunnen helpen.

Twee andere retro-synthetische programma's zijn WODCA en LHASA.


Waar zijn die programma's te krijgen? Lijkt me leuk om eens mee te spelen.

Berichten: 2.035

Re: Programma Synthese

WODCA is te koop bij Molecular Networks (info te over op Google: "WODCA Gasteiger"), LHASA is te krijgen bij de Harvard LHASA groep, ook hier veel info te vinden op Google: "LHASA synthesis".

Het zijn in principe commerciele programma's, maar vaak kan je el cheapo een non-profit licentie krijgen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Programma Synthese

Bedankt voor de info! Ik zal eens kijken of ik ze van het net kan plukken

Reageer