celconstante

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

celconstante

Hoi, ik heb een vrij dringende vraag, waar ik zelf niet uit kom. Kan iemand mij misschien helpen?

1. De celconstante van een meetcel hangt af van het aantal mL vloeistof dat zicht tussen de elektroden kan bevinden. Hoeveel mL vloeistof zal er zich tussen de elektroden van een meetcel met celconstante 2,4 bevinden?

heel erg bedankt,

anneloes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: celconstante

Dit gaat over een geleidbaarheidsmeting? Deze vraag heeft een probleem: de celconstante die hier wordt genoemd heeft geen eenheid. Even proberen: welke eenheid heeft die celconstante? Ga je ervan uit dat de cel een kubusvorm heeft? Hoe groot is deze dan?

Berichten: 5

Re: celconstante

ik weet eigenlijk niet wat de eenheid is. De vraag hoort bij het practicum wat we moesten maken, maar er staat niks bij van de vorm van de cel of van de eenheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: celconstante

Dan zal het waarschijnlijk gaan over de cel die je gaat gebruiken of al gebruikt hebt. Dan gaan het om de afstand en opp van je elektrode.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: celconstante

Als je cel een klein oppervlak heeft, of een grote afstand tussen de elektroden, dan is de gemeten weerstand van eenzelfde oplossing hoger (dus het gemeten geleidingsvermogen lager) dan voor een cel met een groot oppervlak of een kleine afstand tussen de elektroden.

Dit wordt uitgedrukt in de celconstante.

Volgens mijn snelle analyse kun je rein theoretisch cellen met elke inhoud tot elke willekeurige celconstante maken. Er is geen relatie tussen het volume en de celconstante.

Reageer