Telescoop, beeld schommelt

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Telescoop, beeld schommelt

Hoi, ik zou dolgraag beginnen met sterrenkijken, ik heb een eigen sterrenkijker (weet preciese type niet) maar om de een of andere reden zie ik enkel lichtpuntjes. Het is mij echter een paar keer gelukt om een mooi beeld van de maan te vinden, maar toen begon het beeld plots te bewegen, wat kan ik tegen deze twee problemen beginnen? Ik dacht dat mijn telescoop gewoon bewoog door de wind, en door de enorme afstand is een afwijking van een paar graden al fataal voor het beeld dat je krijgt :roll: Kan ik enkele tips krijgen? Ik ben enorm geinteresseerd in het heelal...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Telescoop, beeld schommelt

Je zegt dat je niet precies weet wat voor telescoop je hebt. Kan je hem een beetje beschrijven?

- Is het een spiegeltelescoop of een lenzentelescoop?

- Wat is de doorsnede van je objectief (voorste lens/ grootste spiegel)

Het feit dat je puntjes ziet is niet zo verassend. Zelfs in de grootste telescopen blijven sterren puntjes. Je kan wel sterrengroepen, planeten en enkele nevels met een telescoop bekijken.

Maar om je te helpen heb ik wel iets meer info over je telescoop nodig, probeer hem eens zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven!

Groeten Roland

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Telescoop, beeld schommelt

hey feit dat de maan door je beeld schoof is een normaal verschijnsel,de maan heeft immers een baan rond de aarde

maar wat je dan eigenlijk ziet is het draaien van de aarde

dit kan gecompenseerd worden door je montering aan te drijven met een motor

wat Roel zei is ook juist

verder is het inderdaad wel handig om te weten (zei het door een beschrijving) wat voor kijker je hebt

Berichten: 112

Re: Telescoop, beeld schommelt

Een lenzentelescoop is een telescoop waarbij er verschillende lenzen in de telescoop zitten, dit begint bij de bovenkant en eindigt bij de onderkant (ong. dan) en een spiegeltelescoop is open van boven heeft bovenin alleen een klein spiegeltje zitten en onderin een grote.

En kan je misschien eens opmeten wat de diameter is van je telescoop dit is er ook vrij belangrijk...heb je misschien een foto? dan kunnen wij misschien kijken welke telescoop het is...of staat er geen merkje met wat gegevens ofzo aan de zijkant van je telescoop?

Het makkelijkst om nu mee te beginnen is Mars, deze zal in het begin gewoon een klein oranje bolletje zijn met wat details maar hoe meer je kijkt en dus ervaring opbouwt hoe meer dingen je gaat herkennen. Mars snel te herkennen 's avonds staat hij erg hoog aan de hemel en beweegt hij zich van af ongeveer het oosten naar zuid naar het westen en is de helderste 'ster' in dat gebied.

Kan je misschien ook wat informatie geven over je oculairen? Dat zijn die dingen waar je door heen kijkt, hoeveel mm die zijn en misschien welk merk. En probeer even achter het type telescoop te komen dat je heb en meet even de diameter op, als je dat even post kunnen we je een stuk ver op weg helpen.

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Telescoop, beeld schommelt

wel ik heb de handleiding gevonden (zat onder het beschermend piepschuim). Er staat op Star 60050 Refractor Type Telescope.

Bij de gegevens kan ik vinden :

"oogstuk 6mm; vergroting 100X; vergroting met Barlow Lens:300X"

"Altitude-Azimuth Mounting"

"60 mm objective lens"

meer info zit er niet bij, wat logisch is ( ik bestelde hem via de post ).

En over het trillen van het beeld: ik bedoelde niet dat de maan gewoon verschoof naar de andere kant, maar de maan gaat echt heen en weer schommelen doorheen het beeld...

Bedankt dat jullie me willen helpen, ik zal snel proberen een foto te vinden
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Telescoop, beeld schommelt

Afbeelding

http://www.enaa.com/oddelki/mojDom/assets/...AR_60050_60.jpg

op die links kun je hem vinden, ik weet het het is waarschijnlijk geen topmodel, maar het is alles wat ik heb ...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Telescoop, beeld schommelt

ah,het schommelen door het beeld komt door een veel te licht statief en kan alleen verholpen worden door er een aandere aan te kopen

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Telescoop, beeld schommelt

Goed, je hebt dus een eenvoudige refractor met een lensopening van 60mm.

Indien de optiek van goede kwaliteit is kun je daar toch best wel plezier van hebben.

In de eerste link zie ik Optisan staan. Is dat ook het merk van je telescoop?

Op het plaatje kan ik de tekst niet lezen.

Zwakste punt op dit moment lijkt me inderdaad de wiebelige montering.

Begin met het waarnemen van maan en planeten, verwacht er in het begin niet teveel van.

Andere tip: koop een sterrenkaart zodat je de hemel leert kennen en weet hoe je bepaalde objecten kunt vinden aan de hemel.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 112

Re: Telescoop, beeld schommelt

Mjah ik heb ook zo'n statief gehad, ik heb twee tips voor je...normaal gesproken moet dit niet nodig zijn maarjah...

Ze je statief op z'n gaatste stand dus schuif hem niet uit

en

kijk niet als er veel wind staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Telescoop, beeld schommelt

Ik zou zeggen zoek eens rond op internet (2e hands bijv) naar een beter statief. Dit hoeft niet veel te kosten of veel te kunnen dragen (omdat jouw kijker niet veel weegt) maar moet wel stabiel zijn. Zo zou je dus een hoop meer plezier aan je kijker kunnen hebben.

Re: Telescoop, beeld schommelt

idd je kan mss eens op e-bay kijken ofzo mss hebben ze er daar wel

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Telescoop, beeld schommelt

Op www.volkssterrenwachtbussloo.nl (in de Astro-markt) hebben ze een leuke Synta montering voor E75,- euro. Zwaar genoeg voor jouw kijker.

Voor een paar tientjes meer kun je misschien een tweedehands spiegelijker 114mm brandpunt 900mm vinden. Dat blijft toch wel de klassieke beginnerskijker.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Telescoop, beeld schommelt

ah,het schommelen door het beeld komt door een veel te licht statief en kan alleen verholpen worden door er een aandere aan te kopen
Vanuit de fotografie weet ik een andere oplossing: simpelweg je statief verzwaren. Bind bijvoorbeeld een touw om de top van het statief, waar de poten bij elkaar komen, en hang er enkele decimeters lager iets zwaars aan (een emmer zand?). Niet hoogdravend en meestal geen lange-termijn oplossing, maar het stabiliseert wel erg goed
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Telescoop, beeld schommelt

De poten met (schelpen/vogel )zand verzwaren maakt de boel stabieler.

Dus de poten vullen.

Naar keuze met of zonder anijs....... :roll:
Leon.



Clear, Dark Skies.............

Berichten: 2

Re: Telescoop, beeld schommelt

Hoi, ik zou dolgraag beginnen met sterrenkijken, ik heb een eigen sterrenkijker (weet preciese type niet) maar om de een of andere reden zie ik enkel lichtpuntjes. Het is mij echter een paar keer gelukt om een mooi beeld van de maan te vinden, maar toen begon het beeld plots te bewegen, wat kan ik tegen deze twee problemen beginnen? Ik dacht dat mijn telescoop gewoon bewoog door de wind, en door de enorme afstand is een afwijking van een paar graden al fataal voor het beeld dat je krijgt ;) Kan ik enkele tips krijgen? Ik ben enorm geinteresseerd in het heelal...
Hallo Kenneth..

Ik heb waarschijnlijk de zelfde sterrenkijker als jij.

Bij mij staat er alleen een sticker model: 600050

focal length 600mm

daim: 50mm en gecoate lens.

hij ziet dr zo uit: http://www.blueblizz.com/WebRoot/BlueBlizz...9/AE10748_m.jpg alleen zonder Barksa erop.

Heb hem sinds kort, heb hem gekocht op een rommel markt voor 12,- :P

wat goedkoop was maar heb nog niet echt veel kunnen zien.

Laatse keer had ik de maan geprobeerd maar kreeg hem niet scherm

Net zoals bij jou zit er maar een kleine beschrijving bij en niet echt hoe je het het beste kan gebruiken.

Ben jij al verder gekomen? ;)

Greetz

Henry

Reageer