Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 15

Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Ik heb een praktische vraag, mijn chemie kennis is beperkt, vergeef me enige onduidelijkheid.

Ik ben hobby brouwer, ik maak honingwijn. Graag zou ik van die honingwijn het alcohol percentage nauwkeurig bepalen. Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken. Omdat honingwijn per definitie veel suikers bevat, kan ik geen gebruik maken van de eenvoudige wijnmeters die gebruik maken van capilaire principes.

Er is een product op de markt, Alkodest dat schijnbaar gebruikt kan worden om alcohol nauwkeurig te meten, maar ik weet niet op welk principe deze werkt. Voordat ik het toch aanzienlijke bedrag van 360 euro eraan uitgeef zou ik toch graag willen weten hoe de meting met behulp van deze set werkt. Heeft iemand enig idee?

Een bevriend chemicus vertelde me iets over het 'veresteren' van alcohol om zo het percentage te bepalen. Kan iemand mij daar iets over vertellen?

Elk antwoord word zeer op prijs gesteld. Ook suggesties over andere meet methoden.

Berichten: 2.035

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Een van de standaard-methodes is bepaling van dichtheid, kijk bijv. hier en hier ;)

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Alkodest is destilleerapparaat waarbij de alcohol wordtovergehaald en gemeten met een alcoholmeter. de suiker en de rest blijven achter in de destilleerkolf.

Zie de volgende link

http://leo-kuebler.de/proeng/Alkodest3eng.htm

Gerard

Berichten: 2.746

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

of je dat nu doet met alkodest of met een gewone distilleeropstelling, het blijft een van de beste methodes om het % te bepalen

Berichten: 15

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Bedankt voor de antwoorden.

Dichtheids meting is geen optie voor mij, de must (waar de wijn van wordt gemaakt) is niet homogeen. Bovendien gebruik ik vaak vruchten etc, die een begin bepaling onmogelijk maken.

As ik het goed begrijp is de alkodest zo, dat ik moet distileren, en dan het destilaat ga testen op alcohol percentage?

Is het dan niet mogelijk een wat goekopere oplossing te gebruiken dan het aanschaffen van de Alkodest test set van ruim 450 euro?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Je zou gewoon een 2e hands destillatieopstelling kunnen kopen, de hoeveelheid wijn vooraf kunnen wegen (voor massapercentage) of afmeten (voor volumepercentage). En vervolgens kijken hoeveel gram of ml je overdestilleert. Delen door het begingewicht (let op de eenheden) en vermenigvuldigen met 100 geeft je het gehalte ethanol. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

vermenigvuldigen met 100 geeft je het gehalte ethanol.
Waar krijg je die tweedehands destillatieopstelling die 100% ethanol over krijgt, en niets achterlaat in het residu?

Ik denk inderdaad dat het zou kunnen door goed destilleren, dan door middel van een dichtheidsmeting vaststellen hoeveel alcohol er in het destillaat zit, en dan pas terugrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

FsWd schreef: vermenigvuldigen met 100 geeft je het gehalte ethanol.
Waar krijg je die tweedehands destillatieopstelling die 100% ethanol over krijgt, en niets achterlaat in het residu?

Ik denk inderdaad dat het zou kunnen door goed destilleren, dan door middel van een dichtheidsmeting vaststellen hoeveel alcohol er in het destillaat zit, en dan pas terugrekenen.
Mja dat is inderdaad wel belangrijk, ik dacht dat die 4% water in het destillaat niet veel uitmaakte, maar realiseerde me niet dat er ook wat achterbleef.

Berichten: 15

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

De reden waarom ik het wil weten, is omdat de wetgever van mij wil weten hoeveel procent alcohol de drank is in verband met de accijns.

Berichten: 2.746

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

ik dacht dat je hobbyist was?

zo'n set is dan toch zo duur niet meer, als je het veel zult gebruiken en je het kan inbrengen bij de belanstingen?

of investeren in een colomn, koeler, bunsenbranden, maatglas, densimeter, kolf en nog wat kleinigheden. en dat is natuurlijk leuker dan precies nadoen wat beschreven wordt bij die test.

Berichten: 15

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Klopt ik ben hobby'ist.

Maar de hobby begint uit de hand te lopen. Mede is erg populair in mijn sociale kringen, en mensen willen erg graag voor betalen. Ik wil dit best doen, maar ik wil het wel netjes doen. Ik wil dat naderhand niemand kan zeggen dat ik me niet aan de regels heb gehouden.

Ik maak circa 100 flessen mede per jaar. Verspreid over pak em beet 6 batches. Dat betekend dat ik die meting 6 keer per jaar moet doen.

Ik vond scheikunde op de middelbare school altijd leuk, maar het is te lang geleden dat ik er nog alles van weet. In 10 jaar vergeet je toch wel wat ;) Maar ik meen mij te herinneren dat je nooit 100% alcohol kan distileren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Je kunt uit water inderdaad nooit meer dan 96% alcohol destilleren. Maar je kunt er bij een destillatie niet vanuit gaan dat je 96% krijgt! Elke druppel die overkomt bij de destillatie zal een kleiner percentage alcohol bevatten dan de vorige.

Berichten: 15

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Wat is in dat geval dan het nut van het destilleren om het alcohol percentage te vinden?

Ik snap dat ik bijvoorbeeld 1000 ml drank kan nemen, aan het destileren ga, daar 120 ml 'alcohol-destilaat' uit kan krijgen, maar dat zegt dan niet veel over hoeveel alcohol er in het origele sample zat.

Of moet ik dan terug gaan rekenen? Eerst destileren, dan kijken hoeveel percentage alcohol in het destilaat zat (met dichtheids meting) en dat op één of andere manier terug rekenen naar hoeveel percentage in het sample zit.

Oh, en erg thanx voor de antwoorden tot nu toe ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Inderdaad, terugrekenen zul je moeten doen. Het doel van de destillatie is alleen om andere stoffen als suikers, die de dichtheid kunnen beinvloeden, uit te sluiten.

Berichten: 15

Re: Bepaling van alcohol/ethanol percentage

Het komt er op neer dat ik waarschijnlijk het alcohol percentage op gehele procenten moet weten.

Dat kan dus gedaan worden doormiddel van zo'n destilatie, dichtheids meting en dan terugrekenen. Laat ik dan nu wat meer praktisch gaan denken, aka, wat heb ik nodig.

Dichtheidsmeter, ik neem aan een hydrometer

Destillatie set, nu is het dus 10 jaar geleden dat ik het laatst zo'n iets nodig had, en dat was op school. Waar zou ik zoiets (2de hands) kunnen krijgen, en wat moet ik verwachten uit te geven?

Alcohol meter, ik neem dan aan dat een vino meter of iets soortgelijks gebaseerd op capilaire werking nodig is?

Bedankt voor de hulp so far en verdraag mijn vragen nog even ;)

Gesloten