Bepaling van kalk in afvalwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Bepaling van kalk in afvalwater

Hallo allemaal,

Ik heb een dringende vraag, het gaat over het bepalen van de kalk concentratie in het afvalwater van een papierfabriek.

Ik heb hier een voorschrift (NEN 6441) voor me liggen. Nu zie ik dat deze ivm hoge concentraties (100oDH of 1780 ppm) niet te gebruiken is voor afvalwater.

Weet iemand misschien hoe deze concentraties wel te bepalen zijn?

Misschien met AAS, maar dit lijkt me wel een erg hoge concentratie daarvoor.

Ik hoor dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetten SAnder

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

Als je nou het afvalwater gewoon verdunt totdat je het NEN-protocol wel kan gebruiken? Is dat niet veel makkelijker?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

Minder inwegen, dus op een analytische balans, lijkt me ook een optie.

Berichten: 70

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

Rechtstreeks op onbehandeld monster: titratie met EDTA op eriochroomzwart als indicator.

MVG

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: let je even op de datum van het topic voordat je een reactie plaatst?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

NEN 6441 is inderdaad niet voor afvalwater bedoeld. Overigens is deze norm teruggetrokken door het NEN. Ik kan echter niet een vervangende norm vinden, behoudens dan dat NEN 6549 er nog is voor ketelwater. Deze norm zal echter nog minder geschikt zijn voor afvalwater.

Verdunnen van het monster werkt alleen goed als het een homogeen afvalwater is, zonder vaste deeltjes.

Heb je er niets aan om het gehalte aan calcium en magnesium te bepalen? Dat zou goed gaan m.b.v. NEN 6961 (ontsluiting van het monster m.b.v. koningswater) en meting via AAS of ICP.

De vraag is wat je met kalk bedoelt..., bedoel je de totale hardheid of het gehalte aan calcium?

Berichten: 2.035

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

# Moderatoropmerking

Beryllium: let je even op de datum van het topic voordat je een reactie plaatst?


De kans dat vraagsteller dit ooit nog leest is redelijk miniem :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bepaling van kalk in afvalwater

Mmm...., al mijn hoogstaand denk- en werk voor niets dus... Afbeelding

Reageer